Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 23 juni 2013

Midsommar i all ära

Av Kastrullhäxan - 23 juni 2013 15:13


Idag börjar jag med att bjuda på ett trevlig videoklipp när Julie är ute med traktorn.
Vad är det med små barn och traktorer?
Jag har inte på något vis försökt vägleda Julie in på traktorer men ändå har hon ivrigt pekat på dem hela helgen.

Vi har varit hos min pappa utanför Örebro och firat midsommar.
Ja, vi har ju bott hos min kusin men hon bor i närheten av pappa.

   
Vi åkte ner i torsdags och hann umgås lite grann innan det var dags för att sova och på midsommaraftonens morgon fick jag hjälpa pappa med några får då en tacka lammat och inte riktigt förstod vad hon varit med om.
Med gemensamma krafter (ok då, mest pappas) flyttade vi baggen och den andra tackan till en ny box och sen började vi försöka få lammungen att dia.
Han kan inte ha varit gammal för pappa fick dra av lite hinnor som satt på hans kropp fortfarande och ullen var alldeles kladdig. Det var svårt att dia så tillslut fick jag ge honom i flaska (mina kusiners pappa kom och mjölkade ur tackan lite grann så lammet fick mjölk från henne).
Det var lite spännande att få en så färsk bebis att ta hand om. Dock försökte han dia på min tröja som jag hade på mig.
När vi åkte hem igår så diade han bara tackan stod still, så jag tror att det kommer gå bra.
 
 
Midsommar firades nere hos pappa. Jag och sambon hjälptes åt att klä stången medan Julie sov i vagnen. Jag försökte binda kransar, men först blev det fel så pappa fick ta isär dem och så fick jag börja om igen. Typiskt. Men det blev br anär det blev klart.

Snabbt ner till min kusin, mata Julie och in i duschen innan det var dags att fara tillbaka till pappa igen.
Då hade min farmor kommit och satt på en  trädgårdsstol och väntade på oss.
Det är första gången som hon och Julie träffas men Julie sträckte sig direkt efter henne och satt i hennes knä en stund.
 
Ni får leva med att alla bilder är åt fel håll, tyvärr.


Vickan kom med Novalie på eftermiddagen och barnen har lekt och dansat kring stånden (Julie hade både kusiner och sysslingar där) och de har haft riktigt roligt.
Brorsans dotter hade så roligt att hon inte ville åka hem när det blev kväll. Hon ville vara kvar hos sin farfar. Lilltjejen då   Hon tycker så mkt om sin farfar. Han fick lova henne att hon skulle få komma en annan kväll och sova över hos honom och nu när de åkte hem skulle de stanna till och titta på lammungen.
Men jag förstår barnen, att de inte vill åka hem.
För när man kommer till pappas stuga så blir man alldeles lugn inombords. Telefonerna fungerar sådär, täckningen mot internet fungerar enbart om man har en rejäl portion tur och man slutar stressa! Det är så skönt! Och det känner säkert barnen också.
Jag har mina misstankar om att Julie kanske också kommer bli stormförtjust i sin morfar när hon blir större och då är det vår tur att stå där och vänta medan min pappa kramar och lovar att en annan gång ska hon få sova kvar.

Innan vi åkte hem hann vi också förbi min faster. Hon föder upp taxar och har Hunnabackens Kennel.
Hon har valpar som är drygt 7 veckor gamla just nu och de är så SÖTA!
5 små godbitar var det som kom skuttandes med svansarna i vädret och mötte oss.
   
På de här bilderna är det Hunnabackens Harley Davidson. Jag vet inte om Charina hade tänkt det namnet tidigare, men jag föreslog det åt henne innan valparna föddes.
Harley verkade vara den lite lugnare av valparna, men alla var helt bedårande!
Den här kullen är redan tingad, men om du är sugen på att skaffa en tax i framtiden så tycker jag att du ska kika in här: http://hunnabackens.blogspot.se/ och ev ta kontkat med Charina.
Friska, pigga och vänliga hundar som vill komma till aktiva hem med kärleksfulla människor omkring sig.


Flera av Charinas tidigare uppfödningar har flera priser i olika dicipliner. Och de är väldigt snälla. På midsommarafton satt Julie, drygt ett år, med Hunnabackens Ceasar i knät och båda bara NJÖÖÖÖT av varandras närvaro!

Efter en massa pussar och kramar från hundvalparna åkte vi raka vägen till min andra kusin. Hon hade både kycklingar och ankungar hemma.
Julie tittade nyfiket på både höns, kycklingar, ankor och den belgiska jättekaninen, men mest nöjd tror jag att Novalie (som är ungefär 2,5 år gammal) var.
Hon bor mitt i stan i vanliga fall och plötsligt kunde hon kliva barfota direkt ut på gräset och mötas av alla möjliga sorters djur.
Hon fick klappa både valpar, kycklingar och ankungar. Min kusin hämtade till och med en höna som Novalie fick klappa på. Men kaninen ville inte bli klappad. Han hoppade snabbt iväg när vi närmade oss.
     
Givetvis har vi sett hästar och kor (eller det var mest tjurar vi såg, och en och annan kviga) också.
Det är lycka för en 2,5-årig djurälskande liten jänta!

 

Innan vi åkte hem fick tjejerna låna Julis sysslings traktor och åka lite. Det var två tjejer som log, eller kanske snarare två jättestora leenden som satt på traktorn. Så spännande!!!
Min sambo var "lekledare" och körde runt på dem till tjejernas stora förtjusning.  



Om min uppväxtort har jag tyckt en hel del under årens gång. Jag har inte saknat den sedan jag flyttade därifrån för många år sedan, men igår kände jag att jag gärna hade stannat kvar lite till i alla fall...


Jag hoppas att ni haft en lika lyckad #midsommar som jag har haft.
 


/Kastrullhäxan  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Skapa flashcards