Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under mars 2013

Av Kastrullhäxan - 27 mars 2013 09:11

Idag vill jag slå ett litet extra slag för Frejamössan.

Mamma Helena och pappa Daniel förlorade strax före jul sin dotter Freja. Hon hade sjukdomen SMA.
En liten tid fick de dela med sin dotter.
Och till minne av henne, och för att samla in pengar till forskning om sjukdomen så syr de mössor, Frejamössan.
De finns i både barn- och vuxenstorlek och man väljer själv vad man vill betala. Alla pengar gå till forskningen om SMA.

Jag tänker kolla igenom mitt bankkonto och helst vill jag beställa till hela familjen. En varsin mössa kan vi kosta på oss!

http://frejamssan.blogg.se/category/bestall-frejamossan.html

Här kan ni läsa om dem i arbetarbladet:
http://arbetarbladet.se/nyheter/ockelbo/1.5663676-deras-mossor-ska-hjalpa-barn-med-sma

/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 26 mars 2013 10:09

Jag vet inte hur många som upptäckt att jag, åter igen, söker medryttare till min älskade Jum-Jum.
Anledningen är rätt enkel den här gången: Jag har litet barn och det tar mycket tid. Det är inte heller enbart roligt för henne att följa med mig till stallet de gånger jag är tvungen att ta med henne dit själv. Är hennes pappa med så är det annorlunda, för då får hon rida och vara uppe i famnen osv, något som jag inte kan erbjuda henne på samma sätt när jag är ensam med henne. (De gånger som sambon är med så är hon oftast supernöjd. Hon ÄLSKAR när hon får rida till exempel!)

Jag la i alla fall ut en annons, först på Hästfolk i Gävleborg och där har jag inte fått några svar alls egentligen och nu har jag också lagt ut på Blocket.
http://www.blocket.se/gavleborg/Medryttare_till_fjordvalack_45959228.htm?ca=5&w=1

"Söker seriös och ansvarsfull medryttare någon/några dagar i veckan till 13-årig fjordvalack. Möjlighet att få rida mer finns till hösten. Jum-Jum är en trevlig liten häst med stor personlighet och gott hjärta. Uppstallad i Valbo. (Ungefär vid Owe Jansson) Inkörd och skapligt välriden, (är tränad i både dressyr och hoppning samt lite western) men tycker mest om att mysa i skogen tillsammans med goda vänner.

Jag är inte i behov av betalning, men är VÄLDIGT noggrann med min häst.
TYVÄRR har jag dålig erfarenhet sedan tidigare så jag vill gärna att du har referenser att lämna. (tex från tränare, tidigare hästägare eller liknande).

Jag söker dig som inte stannar hemma i sängen för att du blivit lite snuvig och som tycker att hästen är en god kamrat som ska behandlas väl.
Ärlighet mellan dig som medryttare och mig som ägare till hästen kommer prioriteras högt.

Jum-Jum kräver en mjuk ryttare med skinn på näsan. Han är snäll men kommer att testa gränserna.

Oseriösa gör sig inte besväret, inte heller mailkompisar eller folk som bara vill komma och klappa häst.

Jag kan ordna referenser på vem jag är om så önskas."

Jag vet att texten kan uppfattas som lite bitter, men efter ett antal annonser på blocket där jag fått svar av 13-åringar med enbart några terminer på ridskola som erfarenhet och till och med fått frågan om hur lång tid det ska ta för deras mammor att köra dem till stallet så har jag tröttnat.
Jum-Jum må vara jättesnäll och otroligt trygg, men han är inte en häst som man bara sadlar och rider iväg på och tror att allt är frid och fröjd. Det krävs liiiiite mer än 4 terminer runt fyrkantsspårt i ridhuset.

Nu har jag i alla fall fått två svar, båda verkar rätt vettiga. Jag har dessutom pratat med en mamma som sökte häst till sig och dottern, men de har inte hört av sig tillbaka så det var kanske inte något för dem...?
Det vore onekligen ganska skönt att få avlastning någon dag i veckan.

Det jag tycker är mest otroligt är att jag säkert låter hårdare i min annons den här gången (hästklappare behöver inte göra sig bsväret) men å andra sidan kräver jag faktiskt mindre än tdigare.
När C började rida Jum-Jum så blev hon tvungen att dra hela lasset, hästen var mer eller mindre som hennes egen (framförallt under sommaren när jag åkte jojjo in o ut på förlossningen) och jag tog, till en början, betalt av henne. Hon behövde inte ta några stalltjänster, men var med och hjälpte oss några gånger och hon åkte med som hästskötare på tävling och träning.
Nu är det inga stalltjänster alls, min stallägare sköter ju allt. Det man ska göra är att åka dit, mocka, packa höpåsar och motionera liten gul traktor... Ändå har jag fått färre svar nu. (Rätt skönt, bara jag fått rätt svar!)
Nej, nu ska jag gå och starta kaffebryggaren åt min sambo. Han tog med sig Julie och la sig i sängen och myste en stund.

/Kastrullhäxan  

 

Av Kastrullhäxan - 20 mars 2013 20:59

Jag är rätt kass på att blogga mellan varven.
Anledningen är nog faktiskt att jag inte känner så mkt för det.

Skulle ni tycka att det var roligt att få korta, men fler inlägg istället?

Här har vi i alla fall haft sjukstuga. Det började med att sambon blev spysjuk och spenderade en natt på soffan. Jag bad en bön om att jag och Julie skulle klara oss. Och det gjorde vi... Ett tag.
Sen blev Julie dålig i magen och några dagar senare blev jag tokdålig. Det bara kom från klar himmel.
Fy! Jag spederade natten på soffan och så fort jag satte mig upp så kräktes jag. Lagom skojigt.

Julie har i alla fall hållt humöret uppe. Hon är verkligen en liten solstråle.
Av de här anledningarna har Jum-Jum blivit stående ett tag. Inte hela världen nu på vårkanten. Bättre att han står nu än i sommar. Men innerst inne tycker jag ju givetvis att det är tråkigt såklart. Och han också.
De dagar jag måste ha med mig Julie ut i stallet så får Jumme lite extra pyssel enbart om Julie somnar i vagnen. Annars blir det bara det nödvändiga och en puss på mulen innan jag åker hemåt igen.
   
Bjuder på en bild på fina Vic oxå. :)

Annars försöker jag hinna med att umgås med kompisar också.
Idag har jag och Julie varit hos grannarna och såhär roligt hade hon och granpojken tillsammans:
 

Julie blev dock ganska trött
 

Och så en bonusbild bara för att hon är så söt

 
/Kastrullhäxan   

Av Kastrullhäxan - 2 mars 2013 10:35

Blev övertalad om att skaffa instagram häromdagen och skffade det igår.
Vi får väl se om jag känner att det är något för mig. Just nu känns det bara invecklat och väldigt rörigt. Det är liksom ingen struktur utan alla inlägg slängs bara in huller om buller...


Men jag ska ge det en chans i alla fall. Det verkar ju vara populärt så helt galet kan det ju inte vara.



Instagram Klicka på denna ikonen för att komma till mitt instagram. Just nu är det dock väldigt lite där eftersom jag startade igår.

Jag sitter hur som helst med dagens första kopp te och har ätit lite frukost. Vaknade vid åtta av Julies hosta, men har fått ro att käka först nu då hon är en liten vildbatting som far runt och undersöker allt i hennes väg.

Knåpade förresten ihop den här lite snabbt mellan teklunkarna.
Tänkte skriva ut den i  10*15cm och sätta den på Jummes boxdörr.
Fin va?
 

/Kastrullhäxan  



Av Kastrullhäxan - 1 mars 2013 14:45

Äntligen fredag.
Tyvärr fick jag ingen barnvakt så det blev ingen ridning för min del som jag hade tänkt. Men det är ingen fara då Jumme gått hela veckan hittills.
Jag pratade med Vics ägare och hon skulle fixa åt Jumme så idag spar jag in bränslet och stannar hemma istället.
Men lite långsamt blir det ju. Julie sover sen några timmar tillbaka och hon kan behöva all sömn hon kan få då hon är så förkyld.

I morse väckte hon bådesig själv och mig med sin envisa hosta. Jag såg på henne hur jobbigt hon hade det så jag gav henne medicin så att hon får loss skiten i alla fall.
Givetvis har märket på näsan spruckit på henne och nu sitter det en sårskorpa på undersidan. Den har en förmåga att lossna varje gång man ska snyta henne och det gör givetvis ont.
Lilla tjejen. Jag tycker så synd om henne!

Nu har jag i alla fall roat mig med att göra om färgerna och headern här inne. Så mycket mer lär väl knappast hända idag misstänker jag.

Jag har inte så mycket att blogga om längre känns det som. Dagarna beter sig ganska lika och det händer inte sådär jättemkt spännade saker.

Men om någon vill umgås med mig och en stackars snorig, men i övrigt pigg, Julie så är ni välkomna.
Jag skulle behöva någon som fick mig att ta tag i Julies rum. Det börjar närma sig tajm för att hon ska flytta in här och jag har en hel del att ta tag i. Dessutom måste jag flytta om saker i köksskåpen innan Julie lär sig öppna lådor och dörrar där.

Så som sagt, det är bara att ta med sig lite kaffebröd och komma förbi. Kaffe/te kan jag fixa om så önskas!

/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards