Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under april 2009

Av Kastrullhäxan - 30 april 2009 17:46

Jag tror att jag har lyckats fixa en frisyr som fungerar med jobbet... En jättefläta baktill.

Men den är TUNG!

Jag har väl nackspärr i morgon när jag vaknar...



Av Kastrullhäxan - 29 april 2009 17:18

Jag är så nöjd så här kommer lite fler bilder

Av Kastrullhäxan - 29 april 2009 01:38

Nu har jag fått ny frisyr. Och det är nog bäst att jag visar för annars kommer ni inte att känna igen mig.


Vad ska jag säga?

Det är tungt, det är långt, det stramar i hårbotten, det tog lång tid men det blev bra.

Absolut BÄST är luggen *älska*


Och så ska det bli intressant att se sambons min när han får se.

Han har ju nämligen en uppfattning om att "såna där med flätor och dreads är lite udda"

Av Kastrullhäxan - 26 april 2009 23:41

Som ni märker så är jag här allt mindre.

Det finns några olika orsaker till det.


Bla är det att jag har fått hem hästen. All min lediga tid tillbringar jag i stallet och jag trivs där. Jag skulle kunna håll apå hela dagarna  och greja med honom.


Om jag och sambon är i stallet samtidigt gör vi ofta i ordning Jumme i hagen. Han är lugnast där och det är skön att slippa sopa en massa hästhår från stallgolvet (vi har en speciell matta därinne som är lite svår att få ren).

Idag stod sambon och borstade pannluggen på Herr Gul när jag kom ut till hagen. Och Jumme stod med öronen åt varsitt håll och bara NJÖT! Hade sambon fortsatt så hade hästen antagligen somnat.

Så underbart att få se såna där ögonblick.


Annars är kroppen min svag idag, känner hur vänsterknäet klagar lite, och fötterna ber mig att sätta mig ner varje gång jag reser mig. Och så har jag ont i höfterna av alla ställen.

Men jag spände mig knske på jobbet igår när det var så halt på golvet?


Jaja. Saknar ni mig här så få rni väl anropa...

Av Kastrullhäxan - 26 april 2009 05:49

Jag tog bilden söndag morgon kl 05.23 genom en smutsig vindruta.


Med tanke på förutsättnignarna blev jag rätt nöjd ändå.

Nu sk ajag nog gå o sova (05.50)

Av Kastrullhäxan - 25 april 2009 10:43

Nu  när det snart är sommar och semester, så skulle lite vintips kanske kunna passa?
Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en
skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är
ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt
eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar
stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och
sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt
vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött
vin. Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port,
kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller
att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i
lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en
dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i
att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat
vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för
mycket vin:

- Tack, men jag vill inte ha sex.
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.

Av Kastrullhäxan - 24 april 2009 21:36

Denna dag går till historien.


Stress, stress, stress. In på arbetsförmedlingen för en underskrift. Där har de en del arbetsgivare som har ställt upp bord för att träffa en arbetstagare. Bra idé, om det inte varit på samma plats där alla vi andra skulle vara.


Susade sedan hem, måttligt road över hur folk kör bil. Först kör de och i nästa sekund stannar de igen... Vad då planering i körningen? (Jag orkar inte ens förklara)


Till stallet, mocka, vattna och packa hö. Hann klappa om Herr Gul innan jag åkte.

Hem, duscha, kolla mailen och sedan till svärmor för mat (tack o lov!). Panerad fisk blev det. Jag har verkligen längtat efter fisk nu, min sambo tål det ju inte så här hemma blir det aldrig någon fisk.

In i bilen och till jobbet och det är lönehelg. *PUST*

När kollegan råkade hälla en korg varm pommed över min hand trodde jag inte att jag skulle kunna hålla tårarna tillbaka så länge till (jag vill understryka att det var en ren och skär olyckshändelse!) men det var bara att störta in i personalrummet och skölja i kallt vatten. Jag sköljde ända till handen domnade och sedan kladdade jag in handen i kylbalsam o drog på en handske innan jag gav mig ut till jobbet igen.

Handen har faktiskt klarat sig bra trots allt, det sticker lite i den, men det är inte alls någon fara.

Av Kastrullhäxan - 24 april 2009 14:02

Igår var veterinären ute hos mig och Jum-Jum.

Det blev en vaccinering och koll av tandstatus vilket ledde till lite raspning.


Han fick lugnande och fattade nog inte vad som hände. Ett tag trodde jag att han skulle falla omkull, lille killen.

Men han höll sig på benen och veterinären sa att Jumme hade ett jättefint hjärta när han lyssnade på det.

Och det är klart, jag vet ju att det är av guld!


Här är lite bilder:

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards