Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under juli 2009

Av Kastrullhäxan - 30 juli 2009 13:52

Ok, nu kommer jag säkert att låta som en riktigt sur kärring och vara elak.

Jag kanske hänger upp mig på smådetaljer och retar mig på sånt som egentligen inte spelar någon roll, men just nu struntar jag i det.


Jag VET att jag är förunnad många saker som andra inte är, att jag har tillgång till så mkt mer än vad många andra har.

Jag har lovat mig själv att aldrig någonsin glömma hur det är att ha det svårt och eländigt och vissa dagar har jag nästan ont i magen av alla tankar på detta.


Såhär är det just nu.

Vi har två bilar,  och det finns en anledning till att vi skaffade racer-Saaben. Från början hade vi bara 9-5an och när jag började jobba oregelbundet, där jag kan bli inringd med någon timmas varsel så fungerade det inte med enbart en bil.

Att det blev just en Saab till var inte meningen, det bara blev så eftersom vi blev erbjudna att köpa den till ett bra pris. Och jag kan säga att jag tycker att det är en vldigt trevlig bil för det pris vi gav.


Nu tycker folk att det är helt ok att fråga om att få låna våran bil. Lite restiktiva har vi varit med detta då vi faktiskt är i behov av bägge bilarna när vi jobbar bägge två, men nu när vi varit lediga så fungerar det rätt bra att deta på en.


Detta verkar dock inte alla vara införstådda med, utan vill låna bilen ändå och erbjuder sig att köra oss till och från jobbet.

Och det är detta jag retar mig på! Jag ska inte behöva fråga om att få åka i min egen bil!

Om folk nnu har ett så stort behov av bil så får de faktiskt skramla till en själv, precis som vi har gjort!


Jag VET att jag låter tjurig nu, att det är sniket av mig. Men jag har inte varit den som sagt nej till att låna ut bilen, men jag KAN INTE låna ut den när jag behöver den själv! I så fall kan jag ju lika gärna sälja eländet så slipper jag betala skatt och försäkring för den också.


Jag VET att det inte är såhär tänket är när man lånar en bil av någon annan. Jag blev bara så irriterad just nu!

Av Kastrullhäxan - 27 juli 2009 22:07

Vi har varit på läger i helgen.

Åkte i torsdags och ställde av Jum-Jum på Markebäcks gård utanför Askersund.


Men innan jag berättar mer om det så måste jag bätta att sambon beställt hem en radiostyrd lastbil som han är så glad över.

Bild kommer!


Hur som haver. Vi skulle åka 12, och eftersom Herr Gul ibland ska krångla en stund innan han kliver på så började vi lasta vid 11.

Det är så skönt att slippa känna sig stressad!

Och jag var riktigt lugn när jag gjorde i ordning honom inför resan och han skötte sig bra på gången.

Men när vi sedan skulle lasta så tvärvägrade han!

Han hade bara bestämt sig för att han inte skulle åka, och ja kan lova att 400kg häst är rejäla doningar att inte vara överens med.


Vi försökte allt och efter ungefär 1,5 timma ringde jag en stallkamrat som inte kunde komma just då, men som dök upp senare.

Och hon försökte också snälla vägen först, men när han sedan drog mig nerför lämmen och bara gick iväg så fick hon nog.

Hon drog honom i grimskaftet och min kära sambo fick dra en longerlina bakom med full styrka. Och tillslut gick han in och somnade i transporten!

Det tog 2 timmar och 40 minuter, ett trasig positionsljus, en trasig longerlina och en häst som stegrade över staketet till paddocken och blev hängande en stund innan han väl gick på.


Själva lägerhelgen i sig har varit fantastisk. Jum-Jum gjorde sig genast kompis med Pontica, hästen som vi lånat till min sambo. Och när Ponti sträckte ut sitt huvud över boxdörren och kärvänligt kliade Jum-Jum i mankammen så var jag snabbt framme och kliade Ponti på manken så hon masserade igenom hela vänstersidan på Jum-Jum. Och han njöt så jag trodde att han skulle ramla omkull ett tag.

Jag beslutade att släppa ihop dem bara jag fick en tillräckligt stor yta, och när vi blev lovade paddocken så släppte vi dem tillsammans. Ponti reste sig på bakbenen, gav Jum-Jum ett bett och la sig sedan och rullade. När hon reste sig så la sig Jum-Jum och efter det var de goda vänner.


Ponti var dock VÄLDIGT stor i gången, framförallt i trav, och sambon klagade över kastration efter första lektionen och då beslutade jag att byta häst med honom för att helgen skulle ge oss så mkt utbyte som möjligt.

Även jag hade problem med Pontis gång så det är ju tur att hon är grymt snäll. Första lektionen red jag dessutom med lite långa läder som gjorde det svårt att få ordentligt stöd i sadeln, men ja... Jag får vara nöjd ändå.


Sambon passar dock som hand i handske med Jum-Jum och de fick mkt beröm. De gjorde båda skänkelvikningar, öppnor och slutor (jag såg det inte själv, men de andra sa att mina pojkar varit väldigt duktiga) och sambon har fått beröm för sin fina sits och sina mjuka fina händer.

Det var ingen som kunde tro att han bara ridit i 2 år. =)


Själv har jag utvecklats något enormt som ryttare, jag rider bättre och känner mig säkrare. Dessutom har jag ju hittat en häst som jag känner uppfyller mina krav men som är lagom svår i ridningen -Jum-Jum!

Jag ska dock tänka på innerhanden, och sluta skänkla så mkt utan istället sätta fokus framåt med blicken.


Ja, just det! Vi provade att löshoppa också. Ego som jag är så lägger jag bara ut bilderna på Jum-Jum (har riktiga busbilder på 4-åringen som var med också!) och jag trodde faktiskt inte att han skulle hoppa alls när han blev ensam i ridhuset. Men så utrustade vi sambon med en avbruten morot och så fick han springa först. Och jag undrar vad Jum-Jum INTE skulle göra för en bit morot?

Jösses vad de sprang bägge två och jag såg faktiskt Jum-Jum köra ner huvudet och ruska om det när han sprang så han tyckte om det.

Samtidigt hade han faktiskt koll på var husse var för när min sambo sedan stannade (alldeles för fort) så satte sig Jum-Jum nästan på baken och nitade för att inte springa på honom.


Nu ska jag sluta babbla så ni får se bilderna!

Jag kan glädja er med att när vi skulle hem så stannade Jum-Jum en gång innan han klev på transporten men efter det var det bara raka vägen in. =)


Bilderna är i en salig blandning nu... På en av bilderna rider jag en brun nordsvensk travare som kallas Millan. Hon har sadeltvång och rids barbacka och tydligen är jag en av de första som rider henne sedan tjejen som har hand om henne tog henne.

Jag skrittade bara och Millan tittade på sin matte och undrade om det verkligen skulle vara sådär... Men hon fann sig i situationen och skrittade fint. =)

Av Kastrullhäxan - 22 juli 2009 23:08

I morgon sticker vi till Askersund på ridläger.

Det ska blir riktigt, riktigt skoj och jag har resfeber utan dess like.


Ska kolla över min packning nu och sen gå o lägga mig så att jag orkar med i morgon!


Jag uppdaterar när vi kommer hem!


Ha en toppenhelg!

Av Kastrullhäxan - 20 juli 2009 15:00

Det finns dagar då han är absolut bäst i hela världen och det finns ingenting som kan hindra oss.

Den 18e var en sådan dag.


Här är bilder som visar att övning ger färdighet, och att hårt arbete lönar sig! =)

Av Kastrullhäxan - 19 juli 2009 22:41

"Då kom häxan fram i mig. Det är sällan jag är arg, och den reaktion som jag fick idag har jag aldrig varit med om innan.

Plötsligt så kunde jag inte andas längre, luften blev alldeles kvav omkring mig, det svartnade till för ögonen i någon hundradels sekund och det kom nog rök ur öronen på mig också.

Plötsligt kokade jag och det på högsta värme.

"Men jag vet inte! Sluta stressa mig!Jag blir tokig!""


Detta ovan skrev jag den 18 november, och då skrev jag också att det ringde en varningsklocka inom mig som jag borde lyssna till.


Jag upplevde samma sak i förra veckan igen. Att jag inte fick luft, att världen stannade en sekund och allting framför mig fick en röd nyans.

Och jag skäms för att jag reagerar sådär, men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska få det att sluta...


Av Kastrullhäxan - 19 juli 2009 15:09


Du är så vacker,

du är så fin.

Du är min själs

medicin.


Du är så bra,

du vill mig väl.

Du är som balsam

för min själ.

Av Kastrullhäxan - 19 juli 2009 14:35

VÅGEN:

Den typiska vågen är diplomatiskt, vänlig och förordar rättvisa framför allt.

En av vågens stora tillgångar är rättvisetänkandet och förmågan att medla mellan människor.

En våg bryr sig mkt om vad andra tycker och känner, vågen kompromissar gärna för att allt ska kännas bra och vågen försöker in i det längsta att tillfredsställa omgivningens önskningar.

Det kan dock vara svårt att få en uppfattning om vad vågen själv tycker om saker och ting, eftersom en våg är en aning undanglidnade i sitt sätt. Vågen vill liksom inte säga så mkt, då det finns risk att denna kan råka stöta sig med någon.

Eftersom vågen undviker bråk kan detta resultera i att vågen tar sig friheten att använda små vita lögner.

Vågen är en sällskapsmänniska med ett stort behov att känna gemenskap och samhörighet.

Vågen är jätterädd att bli ensam och partnern och vännerna betyder massor för en våg!


 SKORPIONEN:

Skorpionen är självständig, målmedveten och viljestark.

Skorpionen gillar utmaningar och är verkligen beredd att kämpa för att nå sitt mål.

Skorpionen är handlingskraftig och kan vända upp och ner på saker och ting för att reda ut något han tagit sig för. Han är intensiv i allt han tar sig för.

Skorpionen är ofta en god människokännare .

Men skorpionen är precis som de andra vattentecknen (fisken och kräftan) en känslig natur och skorpionen kan bli både hämndlysten och svartsjuk om någon sårar honom. En skorpion glömmer varken en väntjänst eller oförrätt i första taget, utan ger gärna igen förr eller senare -gärna dubbelt upp!


SKYTTEN:

Skytten är väldigt utåtriktad och har et behov av att känna frihet och rymd.

Skytten trivs bäst i det fria eller på resande fot.

Skytten är orädd, spontan och alltid rättfram och ärlig.

Skytten går obekyrmat runt och tar det mesta med en klackspark, men ibland kan skytten av ren obetänksamhet vara en aning klumpis och taktlös.

Skytten vill alltid lära sig mer, om allt, men mest om livet varför skytten gärna läser, reser och vill uppleva främmande kulturer och synsätt!

Skyttens talesätt skulel kunna vara "Det-ordnar sig alltid!"

Skytten är varm, humoristisk, generös och gästfri, men har svårt att säga nej.

Håll aldrig för hårt i en Skytt, då flyr den ifrån dig!


STENBOCKEN:

Stenbocken är lojal och pålitlig,noggrann och systematisk och alltid mån om att uppträda strikt och kontrollerat.

Stenbocken trivs bra ensam och har en förmåga att hålla sig en armlängds avstånd ifrån andra.

Stenbocken planerar noga, strukturerar och överväger noga sina beslut. En stenbock tänker alltid på konsekvenserna innan han handlar.

Stenbocken tycker inte alls om när någon annan kommer och vill lägga sig i hans planering!

Nödvändiga förändringar ska förberedas långt innan för att stenbocken ska må bra.

Stenbocken ställer höga krav på sig själv och tar livet på största allvar, detta gör att stenbocken kan upplevas som lite "grå" och tungsint.

Stenbocken har god organisationsförmåga och naturliga ledaregenskaper. Stenbocken är uthållig och vilkestark.

Stenbocken är en riktigt ekonom och låter inte pengarna rinna iväg hur som helst, även om han tycker om att hävda sig med olika statusprylar.

Om en stenbock bara vill kan han gå hur långt som helst.


Av Kastrullhäxan - 19 juli 2009 14:11

Igår var vi bortbjudna på en bit mat hos en arbetskamrat till min sambo.


Det blev n trevlig kväll med god mat, dryck (fast jag var nykter) och en del skratt.

Samtalsämnena växlade ständigt, det var allt från jobb till resor och hästar som kom på tal. Vi diskuterade stjärntecken och jag tycker att det är väldigt intressant och har försökt att sätta mig in i de olika tecknen.


Jag tänkte skriva lite mer här om de tecken som kom upp igår:


VÄDUREN:

Väduren är ivrig, utåtriktad, spontan och alltid full med energi.

Väduren gillar utmaningen och tar ofta chanser.

Väduren är inte rädd för konflikter utan är beredd at tslåss för sina principer.

Väduren är en naturlig ledare (och det är kanske därför som det anses att en våg passar ihop med en vädur?) fylldmed mod och handlingskraft.

Väduren har dåligt tålamod och har svårt att trivas i underordnad ställning. De söker sig däför gärna till något självständigt eller arbetsledande yrke.


KRÄFTAN:

Kräftan är känslig och ömhjärtad, reserverad och avvaktande.

Kräftan är rädd för att inte duga och räcka till och kan behöva andras stöd och uppmuntran.

Hemmet och familjen betyder mkt för kräftan som är mån om att hålla sina rötter vid liv.

Kräftan är en romantiker med gott minne och brukar ha något slags samlarintresse.


LEJONET:

Lejonet är optimistskt och lekfullt. Lejonet är full av kreativitet och skaparglädje.

Lejonet är charmfullt och kan vara både flott och generös när  det gäller att bjuda och ge bort gåvor.

Lejonet har en dragning till det lyxiga och pompösa.

En lojonmänniska känner ansvar, är varm, ärlig, rakryggad, tillgiven, lojal och mkt barnkär!

Lejonet har ett stort behov av att bli sedd och beundrar och håller sig därför ofta framme i händelserans centrum.

Lejonet är en färgstak figur som vet sitt värde och som förväntar sig smicker och uppskattning (så nu är det bara att du börjar köpa presenter och smörja järnet Larsa!)

Stolthet och fåfänga har lejonet i riklig mängd, men man får inte glömma att lejonet ändå är en känslig och lättsårad natur.

Ett lejon bhöver tänka på att även de kan ha fel ibland.

Lejonet kan var abåde dominerande och respektingivande!


Nu hinner jag inte skriva mer. Men jag ska plite ner lite om de andra tecknen sen också.

Här kommer två biler på Larsa (som förövrigt är vädur). När filten kom fram var min sambo snabb med kameran!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards