Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under september 2009

Av Kastrullhäxan - 30 september 2009 22:13

Idag har jag hoppat in och jobbat, det fattades visst folk och självklart ställer man upp om man kan.

Jag var visst efterlängtad för jag hann knappt mer än ur bilen innan de ropade på mig.


För övrigt handlade det om djurplågeri på radionnär jag åkte till jobbet, jag blev illamående men tvingade mig att lyssna. En kvinnas katt hade smitit ut på kvällen och kom inte tillbaka. Efter några timmar kom det en o ringde på o frågade om det var hennes katts halsband o det var det.

Senare hittade de katten död i tvättstugan. Någon hade stoppet in den i torktumlaren o startat.


Usch vad illa jag mår vid tanken på att någon kan göra så!



För övrigt ska jag väl berätta att min blogg i framtiden kommer heta www.kastrullhaxan.bloggplatsen.se

Jag vet inte hur länge till man kommer hit om man använder bloggagratis. Jag har iaf på inställningarna att man ska komma hit oavsett vilken av adresserna man väljer.



Av Kastrullhäxan - 28 september 2009 15:02

Ojoj... Det går längre och längre mellan gångerna som jag uppdaterar. Det handlar nog mest om att jag blggar en del på bilddagboken dr man laddar upp bilder hela tiden. Och det blir ju en del bilder som jag tar.


Nu har förvisso bloggagratis, eller bloggplatsen som det visst heter numer, gjort om ganska mkt. Som ni ser så har jag bytt bakgrund till en egenfotad bild istället för de som fanns att välja på i bloggens sortiment.


Det blev aldrig någon omväg hem från Skellefteå, där jag var sist när jag bloggade. Min kära mor bor där uppe så viv ar och hälsade på. Det hade blivit alltför krångligt för oss att åka hela den biten för att titta på en hästtransport såvi avstod.


Hur som helst så har vi fortsatt att titta på hästtransporter, såg bla en Boj i Uppsala. Vi har ju hyrt en Boj och den trivdes vi utmrkt med, men det är några grymma andrahandspriser på dem.

 Mina och sambons idéer om hästtransport har ju gått isär lite grann. Han vill prompt ha boggie, säkerhet säger han, medan jag inte vill ha värmlandsvagn då jag tycker att de är för veka i konstruktionen. Och då sticker priset iväg istället.

Men så hittade vi en Thule Trane i Eskilstuna. Den är typad för 60 kg mer än vad jag får dra på b-kort med min bil, så det blir till att ha sambon ledig när jag vill någonstans. Jag känner inte så många fler med BE-kort nämligen. =( Ska väl försöka ta BE själv ockå.


Hur som helst, vi fick med oss sambons brorsa och hans dotter och så åkte vi till Eskilstuna och kollade in transporten. Den har tidigare varit en hyrvagn, men eftersom den är typad för så tungt så rullar den för lite och ägaren valde att sälja. Visst syns det att den är använd, det verkar som att någon backat in i en stolpa tex för det finns en buckla på sidan bla och inne är mellanväggen lite repig eter någon häst som inte kunnat stå still, men i övrigt ser vagnen bra ut och vi är nöjda.

   

Jum-Jum verkar också ha godkänt transporten då han kliver på överraskande snällt. Visst vill han stanna och titta men det är inte längre att någon av oss är missnöjd med lastningen. Det känns verkligen toppen! Vi har dock funderingar på att skaffa en 3/4-bom att han bak så att han får åka lite bredare. Vad tror ni om det?



Jum-Jum och jag fick också höra talas om en westerntävling i Ockelbo. Det var för de ekipage som inte ridit högre klasser i western och då tänkte jag att det var en alldeles utomordentlig ursäkt att få lasta och åka någonstans.

 

Jag anmälde mig till Trail-klassen (prova på) och lastade tidigt på morgonen trots att jag visste att vi inte skulle starta förrän efter lunch. Och då kliver Jum-Jum på transporten så FINT! Men vi hade ju hyrt en box i Ockelbo så det fungerade bra ändå. Och då passade jag på att efteranmäla mig till westernhorsemanship (prova på som bara var i skritt och trav) och även E-klassen (där det var lite galopp) och så anmälde jag mig till Western riding prova på.  


Första klassen var Horsemanship Prova på. Man skulle skritta, göra volter i trav och stanna. Det jag inte visste förrän jag stod på startlinjen var att man skulle rida allihop (hela klassens deltagare alltså) tillsammans på fyrkantsspåret efteråt! Hur som helst, jag hade inte dragit åt sadelgjorden ordentligt så jag kanade ganska mkt på sned vid sista volten men satt kvar.

Vi blev placerade som 8a, men de glömde ropa upp oss så jag trodde vi blivit utan placering. Jättebesviken blev jag, för vi hade jag faktiskt gjort rätt även om det inte var så snyggt. Men en annan deltagare ingrep och jag fick min rosett i alla fall.    


Direkt efteråt var det dags för E-klassen, lika som den innan fast med lite galopp i. Jag hade inga förväntningar alls, skulle mest bara vara glad om Jum-Jum gick fram och fattade galopp. Jag hade inte ens hunnit rida fram i galopp så det fick bära eller brista. Men han galopperade, om än med en bakutkick som start och han skötte sig BRA!

På prisutdelningen ropade de upp ekipage för ekipage och jag började fundera på om de glömt mig igen...

Men tillslut var det bara jag kvar och då stannade nästan hjärtat på mig. Vi hade vunnit, jag och min lilla busiga häst hade vunnit! Vi hade varit jätteduktiga och ridit ett jättefint mönster och slagit alla de andra. Åh vad glad jag blev!

Helt ofattbart!  


Vi som hade lånat utrustning och knappt vet vad western är. Jag visste ju inte ens att alla var på banan samtidigt och så samarbetar vi och det går bra!


Så jag är bara glad och stolt och nöjd!

Trailen och westernridingen gick inte riktigt lika bra. Jum-Jum bet i grinden och jag fick hjärnsläpp, men vi blev 3a respektive 5a i de klasserna och de är minsann inte fy skam!

=)

Av Kastrullhäxan - 21 september 2009 09:44

Oh my lord!


Ev ska jag åka nästan 8 timmar extra, bara för att hämta en hästtransport... *pust*

Av Kastrullhäxan - 18 september 2009 10:50

Jag har vunnit en Ålandsresa via jobbet!!! Bara för att jag är just jag!

Gissa om jag är glad! Jag vann för att jag är glad, trevig och har ställt upp!


Och Jum-Jum hittade några (?) kardborrar i hagen. *SUCK*  

Av Kastrullhäxan - 11 september 2009 23:48

 

Jag börjar fundera på mitt försäkringsbolag. Och jag börjar känna mig en aning irriterad också.


Båda mina katter är ju försäkrade i samma bolag. Pyret försäkrade jag själv efter att ha öronmärkt honom. DÅ hörde en från bolaget av sig till mig och jag tog en veterinärvård på honom.

Lumi var försäkrad av sin förra ägare och jag bad då att få ta över hennes försäkring, vilket försäkringsbolaget sa var ok. Jag pratade med dem på telefon och Lumi hade en bättre försäkring än Pyret och jag passade då på att uppgradera Pyrets försäkring.

När papprena kom hem fick jag se att det skiljer lite i försäkringarna ändå, Lumi har bla tandvård -något som Pyret inte har i sin försäkring. Jag tänkte inte särskilt på det, det skiljer två år mellan katterna och avtalet i försäkringarna kan ha sett olika ut när de tecknades.


Hur som haver, nu hörde Lumis förra ägare av sig. Och tydligen är Lumi fortfarande förskrad i hennes namn, detta trots att jag bett om att få ta över hennes försäkring, och fått hem papper om det!

Det är 2a gången som detta försäkringsbolag gör fel.

Första gången var när Pyret varit i slgsml och vi fick köra honom till veterinär och sätta dränage. Allt detta på dubbel jourtid. Detta tog jag givetvis vis försäkringen och vi behövde bara betala ungefär halva summan av vad det kostat annars.

Vad försäkringsbolaget tänkte vet jag dock inte, de skickar papprena i min mammas namn, och skriver hennes (Pyrets lillebrors) katts försäkringsnummer. Tror ni mamma blev paff över att få hem en massa såna papper???

Pengarna kom dock in på mitt konto.

I det fallet tror jag att de gått efter mitt efternamn, och inte mitt personnummer. Jag har ju ett ovanligt efternamn och mamma och jag har väldigt lika förnamn. Men det är SÅ KLANTIGT av dem!


Ärligt talat så har jag funderingar på att ringa upp dem och ifrågasätta hur de behandlar sina kunder. I fallet emd Pyret så har mamma kvar alla papper, men försäkringsbolaget lovade henne i telefon att skicka nya papper till mig -något som inte skett!

Jag tänker inte vara otrevlig, bara fråga om jag som kund kan vara säker på att min katt faktiskt är försäkrad. Om jag fått hem försäkringsbrev och räkning så måste jag ju kunna lita på att det inte blir krångel den dag jag står hos veterinären med katten.


En sak är i alla fall säker. Blir de inte bot och bättring på detta försäkringsbolag så kommer jag att byta!

Av Kastrullhäxan - 11 september 2009 23:35

Såhär ser min bil ut i dagsläget.

Mobilbilder så ni får stå ut med kvaliteén. På första bilden är det skadan som blev. Det synd inte,men lite högre upp är det också ett märke.

   

Av Kastrullhäxan - 10 september 2009 22:13

Inte min lyckodag kan jag ju säga...


Jag skulle ha jobbat 11-16 men det blev övertid. Och det klagar jag inte över, var faktiskt inställd på att det skulle hända just idag av alla dagar.

Vi höll på med uppfyllnad och när vi närmade oss slutet på det så bestämde jag mig för att fylla på burkar med smältost så att det skulle finnas klart.

Så jag hämtar en burk och börjar öppna, konservöppnaren krånglar som vanligt, men jag tvingar runt den.

Kvar blir bara en liiiiiiten bit och jag tänker att jag ska vrida av locket.

Givetvis så skär jag mig. Hur dum får man vara???

Jag känner hur det svider till, och så sköljer jag bort den klutt smältost som sitter på tummen och genast börjar blodet rinna... Mkt blod...

Fram med papper och vira runt, och springa till skåpet och fixa plåster.

Tummen blev som ett litet mindre paket med två plåster hårt runt sig.


Sedan får jag sluta, byter om och ringer sambon och meddelar att jag är på väg hemåt. Jag är trött, det blir man efter att ha jobbat fysiskt i värmen i flera timmar. Vårat garage är pyttelitet och trångt.

Och givetvis missbedömer jag avståndet till väggen. "BUMP!"

Så... Nu har jag ju givetvis skaffat mig en mindre snygg "fläck" på ca 10*5cm på skärmen fram. Så typiskt.


Sambon vet om alltihopa, och han måste verkligen älska mig helhjärtat, för inte ens det här fick honom att degradera mig till Saab 900a. Fast nu förtjänar jag det faktiskt. Så KLANTIGT och dumt gjort av mig. Givetvis gjorde jag det inte med flit, det skulle jag ALDRIG göra, men jag skulle ha backat istället.

Av Kastrullhäxan - 6 september 2009 06:22

I natt blev det bråk.

Helt plötsligt hörde jag bara hur stolarna flyttades hastigt och så började det smälla.

Två minuter senare var polisen där.



Jag hoppas att det inte händer någon mer gång, det var riktigt obehagligt och jag var skakis en bra stund efteråt.


För övrigt har jag drömt så konstigt två nätter på rad. 

Inget otäckt, utan bara märkligt.


Jaja, nu ska jag duscha och sedan lägga mig o sova. Klockan är ju ändå 06.24 söndag morgon.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards