Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under december 2010

Av Kastrullhäxan - 30 december 2010 12:15

30 december 2010. Idag fyller min pappa 63 år.

Han kommer aldrig att läsa det  här, men grattis till honom i alla fall! 

       


Jag tänkte sammanfatta mitt år lite grann. Det har ju verkligen varit upp och ner.

Redan för jul 2009 visste jag ju om att jag skulle få börja jobba i Tierp, men jag fortsatte ändå jobba på Max. Jag känd mig glad, framåt, positiv och skulle möta mitt nya jobb med otroliga krafter och glädje.

I januari 2010 fick jag lämna in bilen för reparation och det var några dagar av ensamhet utan den. Jag älskar ju min bil.

Det var också i januari som Arbetsförmedlingen kallade in mig för att placera mig i Fas 3. För  som inte vet så är Fas 3 arbetssökandens fängelse. Många får inte betalt, de får inte semester och det är inte pensionsgrundande. De ska utföra arbete på praktikplatser där de är placerade och enda sättet att komma därifrån är att få ett jobb. Enligt min åsikt är Fas 3 ett modernt slaveri, som dessutom är helt och hållet lagligt! Jag mår illa när jag tänker på det!

Med nöd och näppe slapp jag undan skiten (Tack o lov för min anställning i Tierp!)


Det var också i januari som jag fick ett samtal från min bästa väns arbetsgivare. Nallen hade varit med i en arbetsplatsolycka och brutit foten väldigt olyckligt. Såhär i efterhand inser man att han ändå måste haft en ängel vid sin sida, men det har varit tungt. Särskilt för Nallen som fortfarande kämpar med sin fot och sin rehabilitering.


I februari åkte jag och sambon hela vägen ner till Närke för att gratta min Farfar på hans 90-årsdag. Det var Klass 2-varning och det blåste och snön yrde något hemskt, men min sambo är en duktig förare som tog oss både dit och hem helskinnade.

Farfar var glad att se oss, men hade blivit hemskt gammal och sliten (och vem skulle inte vara det vid 90 års ålder?!?!)

 


Även en annan fin vän till mig blev gammal det här året. Brandy, fina, snälla Brandy. Även om han aldrig kom att ligga mig lika varmt om hjärtat som Jum-Jum gör så var ha ändå en himla go häst som verkligen förtjänar att nämnas. Han gav mig mycket under det år som jag skötte om honom.  

Brandy fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna den 1 februari.  


I mars fick vi vårat badrum renoverat. Det var behövligt, men inte så roligt eftersom vi inte hade något badrum. Vi fick stänga in oss och katterna dagtid och det var papp och plast överallt. Att det dessutom stod maskiner och grejer kva ri våran hall på helgerna höll på att göra en galen!

   

Jaj, det blev ju i alla fall himla fint tillsist!

     

I april hade jag haft Jum-Jum ett år och vi åkte iväg och provade att tävla lite western med honom. Denna gången på D-nivå och det gick ju sådär... Nåja, hälften vågat, hälften vunnet heter det ju!

   

Under arpil dog vi ockås igång på nya jobbet på riktigt. Plötsligt hade vi över 1500 portioner att göra varje dag och vi kämpade med att hitta bra rutiner och samtidigt göra bra mat. En del saker har fått ändras och andra saker har fått vara kvar som de alltid har varit.

Jag hade fortfarande ambitionerna på topp och ville massor!


Under maj månad drog vi igång hoppträningen för Jum-Jum på allvar. Och sedan dess har han bara utvecklats och blivit bättre!

 

     

Nog behöver både häst och vi mer träning, men vi är på gång i alla fall!

Vi släppte också ihop Jum-Jum och Allram för första gången och det verkade fungera bra.

Det var också under maj som Jum-Jum trampade stallkatten. Usch, jag får fortfarande on ti magen när jag tänker på det.  


I juni fortsatte vi träna Jum-Jum, både i hoppning och dressyr och det gick jättebra. Jag kände hur vi utvecklades i ett raskt tempo och jag var så stolt över honom.

Vi åkte också på en liten dressyrtävling och lyckades plocka med oss en rosett hem. Jag var väldigt överraskad kan jag lova, för så bra tyckte jag inte själv att det hade gått!

              Samtidigt var han ju en riktig buse som kunde passa på att bralla lite ibland.

Det var också i juni som vi åkte på fjordhästläger. Jag och Jum-Jum lärde oss massor och det var också nu som jag vågde prova hoppning igen.  

Det var också i den här vändan som jag började förstå att något var fel. Jag förstod det, men blundade ändå för det.

Jag kände att hur jag än vred och vände mig så gjorde jag fel.

Jag ställde hutlösa krav på mig själv och många, många gånger blev min fina häst lidande för det (för om jag inte kan, så hur ska han kunna???) Jag hade ständigt dåligt samvete för och mot honom, och i takt med min bristande självkänsla så ökade också kraven...


I juli kände jag att jagv ar på vippen att lägga ner mitt hästintresse. Jag älskar ju hästar och jag älskar min Jum-Jum av hela mitt hjärta. Men just där och då var det lite för mkt för mig.

Jag åkte ner till Närke tillsammans med sambon och hästen. Först var vi hos min pappa några dagar och sedan åkte jag och Jum-Jum vidare till CR-lägret på Markebäck.          

När vi var hos pappa fick Jum-Jum bo hos min kusin och gå med hennes gammelfjord, Miller. De trivdes jättefint ihop.

Under lägret provade vi att släppa honom med en nordsvensk travare och det fungerade också bra.    

Jag övade upp min ridning ännu mer och det som är så skönt med CR-lägret är att det inte är så höga krav.

Under den här veckan var jag också iväg till Fjugesta och skrev på ägarbeviset och betalade Jum-Jum. Så han blev min, bara min! Äntligen!         



I augusti åkte vi på ännu ett ridläger och Jum-Jum skötte sig jättebra.

Jag hade ju börjat våga hoppa så det blev lite hoppning för oss och när jag hade draghjälp så gick det kanon. Svårare var det att få fart på honom själv, men med envishet gick det.

     

Även under den här tiden kämpade jag något grymt med mig själv. Jag kände fortfarande att jag inte räckte till, och trots att jag visste att jag gjort bra ifrån mig (som på bilderna ovan) så krävde jag fortfarande mer och jag blev väldigt besviken och ledsen när det inte fungerade.


Under slutet på augusti började jag öppna ögonen för hur jag faktiskt mådde. Så som jag kände var inte bra! Och en fredag eftermiddag när jag var på väg hem från jobbet och kommer på mig själv med att planera ett självmord blev jag riktigt rädd. Jag vet att jag skrev ett halvkryptiskt inlägg här på bloggen.

Jag kände att ingen tog mig på allvar längre och när jag försökte berätta fick jag bara svar som att det snart skulle gå över snart, att jag skulle rycka upp mig och le, eller så möttes jag av en tystnad så skrämmande att man kunde tro att jag redan var död.

Inlägget på bloggen fick i alla fall väldigt många att reagera. Många av de som reagerade var människor som inte känner mig så väldigt väl...

Men där och då hade jag gett upp. Varför ens försöka när ingen verkade förstå, eller ens lyssna? Inombords kände jag bara hur ett mörker bredde ut sig och att jag inte längre orkade mota iväg det.

Det enda som inte kändes jobbigt var mitt sällskap av Jum-Jum (men det var jobbigt när jag fick påtryckningar om att han måste arbeta, han skulle ridas och jobbas blablabla) och samma kväll som jag planerat mitt självmord satt jag och tittade på de svartvita bilderna vi tagit av Jum-Jum.

           

Och jag kände sådan fullständig lycka! Vem får chansen att äga en sån fin häst?!

Efter lite prat fram och tillbaka med de som dök upp omkring mig då och lite övervägande med mig själv så kände jag att jag behövde hitta tillbaka.

På måndagen ringde jag hälsocentralen och sökte hjälp. På tisdagen satt jag hos läkaren och fick diagnosen måttlig depression.

Historien därefter är lång. Men jag har sedan den här dagen inte dolt min depression utan valt att vara öppen om den.


Jag och Jum-Jum var också iväg och tränade och tävlade lite. Det var både clear round-hoppningar, western och Fjordhästens dag. Jum-Jum visade att han är bäst när det gäller och ställde helhjärtat upp på allt och fixade hem rosetter åt oss.

   

Tyvärr försvann min kamera efter Fjordhästens dag, så det finns inga bilde därifrån.


Någon gång under september började också mina mediciner verka och livet kändes lite ljusare även om det var jobbigt ibland. Plötsligt fanns det inga spärrar längre och jag ville hoppa högre och högre.  

Jum-Jum ställde upp och gjorde sitt bästa, men när vi olyckligt nog trasslade in oss i ett hinder och var nära att gå omkull så lugnade jag ner mig lite igen.


I oktober fick jag lämna en massa blodprover för att kolla varför jag är ständigt trött. Det resulterade i ett riktigt blåmärke på armen, men jag var i alla fall frisk fysiskt. Alltid nåt .


Min Farfar blev också väldigt sjuk och en måndag eftermiddag fick jag skynda mig från jobbet för att åka ner till Närke och träffa honom en sista gång. Det var en väldigt vacker stund och jag såg att Farfar kände igen mig fast han var så dålig.

Vi åte hem till Gävle samma kväll och jag lyckades ta mig till jobbet på tisdag morgon.

Tidigt onsdag morgon vandrade min Farfar vidare. Och jag vet att han alltid är med oss. Saknaden är stor. Min Farfar var en varmhjärtat och god människa, han fanns alltid för oss och han betydde mycket. Och jag vet att han en dag kommer att räcka ut sin hand till Farmor.


I novmeber gick jag lite utbildningar, dels om kost, dels om mitt arbete som arbetsplatsombud.

Den 18e november begravdes min Farfar, och det var en väldigt fin gudstjänst. Vi var alla sorgsna, men samtidigt vilade det sådant ljus och lugn över det hela.

 


Jag hade också börjat gå hos beteendevetaren och det var riktigt bra. Plötsligt öppnades den värld som jag så länge sökt. Och jag fick vertyg att hantera min depression och livet blev också något lättare.

Und rden här perioden drömde jag också mycket, och konstigt.


Under december blev jag mer aktiv på bloggen igen.

Dels mådde jag bättre och dels så hade jag en del att berätta.

Jag började med att ramla ner från höskullen. Jag halkade i trappan och ruschade på rumpan nerför trappan. Jag klarade mig lindrigt undan, men fy vilken otäck upplevelse. Lite mörbultad och något blåmärke fick jag ju såklart  

Jag fick låna Allram och åka och träna hoppning. Det var spännande och roligt!

Jag skaffade nya vinterdäck till bilen och bytte också vindruta. Välbehövligt kan jag lova!


Jag började också foderblogga, något som verkar ha varit uppskattat.

Just nu är det dock lite stillhet i bloggen. Jag behöver ha lite uppslag om vilka fider ni vill veta mer om!


Julen spenderade jag i Närke. Sambo och häst följde med ner och vi har njutit helt och fullt.

Nu har jag nog inte så mkt mer att berätta. Slänger in lite fler bilder istället.


GOTT NYTT ÅR ALLIHOP!


              

Av Kastrullhäxan - 27 december 2010 16:44

Jag antar att det är bäst att jag skriver ett inlägg om vad jag har hållit hus i jul också.   Fast alla kanske redan vet?

Nåja, det känns som om vi packat och packat och packat i all evighet.

Vi hade ju bestämt att vi skulle ha med oss Jum-Jum och hans grejer började jag packa redan i början på förra veckan. Det blev en hel del grejjer kan jag lova. Många saker helt i onödan. Undrar när jag ska lära mig att jag inte har mer än 24 tim/dygn på mig att göra saker. Nåja...

Onsdag kväll gick jag omkring här hemma, genomtrött och försökte packa åt mig själv också. Tur att jag skrivit packlista tidigare så att jag kunde följa den.

Ändå var det några få saker som jag stoppade ner i väskan på torsdag morgon och sambon var snäll och tog med badlakan åt mig.


Jag åkte tåg till jobbet torsdag morgon och jobbade några timmar (gjorde bl.a 60 liter soppa). Samtidigt var sambon hemma och packade in alla grejer i bilen, matade hästar och lastade sedan Jum-Jum och alla hans saker i transporten innan de gav sig iväg mot mitt jobb där de hämtade upp mig.


Det blev en låååång resa, framförallt för Jum-Jum, men även för min sambo. Själv somnade jag och sov jättegott, Tur att man hade kudde med sig.

Det var halt och ganska mycket jultrafik. Som tur var skulle de allra flesta norrut och vi söderut, men nog var det en hel del bilar även i södergående riktning.

De allra flesta bilister skötte sig jättebra och tog det lugnt i trafiken. Vi stötte inte på någon helgalen trafikdåre, men man undrar varför de ska ha så bråttom om när det blir tvåfiligt? När det sedan blir enfiligt saktar bilisterna ner/kör in så nära varann att de är tvungna att bromsa och det blev tyvärr ganska ryckig körning.

I Västerås vaknade jag till (eller det var nog så att sambon väckte mig) och jag såg då i kameran att Jum-Jum var trött. Flera gånger försökte han sova, men blev hela tiden störd av den konstiga bilkörningen. Det blev inga hårda inbromsningar för oss, men det är ändå påfrestande för hästen.

I Köping stannade vi till för kisspaus och lite fika. Jum-Jum erbjöd vi lite vatten (men han ville inte ha) och sedan fick han stå i transporten och vila en liten stund och efter det var han piggare igen.


Väl framme i Askersund, hos min kusin rättare sagt, lastade vi av och gick några varv på stallbacken innan han fick gå in i en gigantisk box. Hihi, han kände sig nog lite vilsen där inne första natten. I boxen intill stod gamle Miller och höll Jum-Jum sällskap.

Miller och Jum-Jum har gått tillsammans i hagen och de har haft så underbart roligt ihop. Jag tror inte att jag har sett Jum-Jum leka så mycket i hagen tidigare som han har gkort de här dagarna. Det roligaste har varit att det är Miller (snart 22 år) som vill leka!   Behöver jag säga att Jum-Jums täcke har legat illa till???


Julaftonen började vi med att kliva upp och släppa ut hästar, släpa vatten till hagarna och mocka. Jag och sambon tänkte vara snälla och mockade då alla boxar i stallet (4 st). Det roligaste är att en häst har permanentbädd och det upptäckte inte sambon förrän han grävt ett stort hål i den. Så det var bara att tömma ut den...

Det blev också en del skära och hacka under julaftonen. Jag hade lovat pappa att göra en Janssons frestelse och han hade köpt hela ansjovisar. Hej och hå. Men det blev bra smak i alla fall och jag fick mkt beröm för den.  

Och lagom till att vi fått fram julbordet så började det strömma in människor från när och fjärran.

Vi blev ganska många, både stora och små. Äldst var min farmor, 86 år. Jag tror inte att hon hörde ett dugg av vad vi pratade om, men hon satt och log hela dagen. Jag tror att hon kände gemenskap med oss andra i alla fall.

Och när vi väntade på desserten så skulle hon först gå ut och hjälpa till med disken, men jag fick henne att sitta hos mig i fönstret och titta på hästarna som lekte istället.  

Det var en helt underbar jul, även om jag blev väldigt trött på slutet. Men farmor var uppe och gick med hjälp av rullatorn och hon såg så glad och bekymmerslös ut. Jag har världens bästa farmor.  


På kvällen åkte vi upp till pappas stuga och åt ytterligare ett julbord där. Jag var så mätt att jag höll på att spricka, men gott var det och väldigt, väldigt trevlig.

Dock satte den långa dagen sina spår och jag somnade nerbäddad i pappas säng till ljudet av den sprakande brasan i köket. Det var nog den mest underbara sömn som jag varit med om!   Vid 2-tiden blev jag väckt och då var det dags att åka tillbaka och krypa ner i bäddsoffan hos min kusin.


Tack allihop för att ni varit med och förgyllt min jul. Det har varit superdupertrevligt och det var kanonskoj att ha Jum-Jum med!


Juldagen och hemresan får jag nog skriva i ett annat inlägg, annars får ni så mkt att läsa.


/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 27 december 2010 16:16

Nu ni! Nu är foderbloggen igång igen.

Idag tänkte jag skriva om betfor, men upptäckte att jag inte har skrivit något om betfor i mina anteckningar. Så nu får jag tömma huvudet på kunskap + googla lite på de saker jag är osäker på   Det blir säkert superbra ändå!


Betfor är en restprodukt från sockertillverkningen. När man tillverkar socker strimlar man sockerbetan och när sockret sedan är utvunnen så har man bra betfibern kvar. Det blandar man då med melass (som också är en rest från sockertillverkningen) och får då betfor som vi ger till hästarna. Betfor består till 70% av betfiber och 30% melass.


Betfor smakar gott och den innehåller mycket fibrer som är bra för magen.

Jag skulle tro att betfor är den foderprodukt som används flitigast vid medicinering av häst. (Man blandar i medicinen i betforen)  


Det ska också finnas melassfri betfor nu för tiden. Jag har själv inte stött ihop med detta fenomen än så länge, men jag har flera gånger hört talas om det.

 Min gissning att det kommmit ut på marknaden är att många utav dagens fånghästar har visat sig vara insulinresistenta. Kort och gott kan man säga att de har diabetes (fast det är ändå inte riktigt samma, men det är en annan historia) och alla som varit i kontakt med diabetes vet ju att de bör akta sig för socker.

Man kan googla på melassfri betfor och få flera träffar om olika märken.


Om hästen är stressad, tex vid tävling eller stallbyte, så kanske den inte dricker ordentligt och de gångerna kan det vara bra att blanda betfor till sin häst eftersom de får i sig vätska när de äter betfor.



När man räknar in betfor i foderstaten så räknar man vad betforen väger när den är torr.

Alltså, har man räknat ut att hästen ska ha 0,5kg betfor/dag så är det 0,5kg TORR betfor som ska blötas och sedan ges.

Räknar man på vad blöt betfor väger så kommer man att ge för lite.

Torr betfor.


Betfor ska ALLTID blötläggas innan den utfodras. Man använder dubbelt så mkt vatten som betfor och sedan ska det svälla. Använder man varmt vatten så sväller det på några timmar, men om man använder kallt ska man gärna låta det stå över natten så att man är på den säkra sidan.


Skulle man ge hästen torr betfor så kan det fastna i foderstrupen/tarmarna och börja jäsa där. Det kan i sin tur leda till foderstrupsförstoppning, kolik och tarmvred. Alla de tre exemplen är tre fruktade sjukdomar i hästvärlden eftersom de kan leda till döden om man har otur.


Betfor passar att utfodra med alla möjliga andra fodermedel, men allra bäst passar det med spannmål (eftersom betfor innehåller en del kalk och därmed kompletterar spannmålen bra)



Av Kastrullhäxan - 27 december 2010 12:41

  Kommer ni ihåg vad han kunde när jag hämtade honom?

Kommer ni ihåg allt krångel vi haft på vägen?


Ser ni nu var vi har kommit? Ser ni vägen vi kämpat oss igenom?

Kan ni se resultatet?


Kan ni förstå att jag är stolt?

Jag har lagt grundstenarna och aldrig slutat hoppats fast det varit tungt ibland.


Tack till alla er som funnits vid vår sida!


/Kastrullhäxan och Jum-Jum 

Av Kastrullhäxan - 26 december 2010 13:29

Nu har vi börjat våran färd hemåt.

 
Av Kastrullhäxan - 24 december 2010 10:27

God Jul allihop!

Resan till Närke var lång och tuff, framförallt för Jum-Jum. Men vi kom ner helskinnade allihop.


Idag har jag börjat dagen med att riva ut en permanentbädd *pust* och rensat ansjovis... Kan julafton bli bättre?  


Nopp, nu måste jag kolla av frestelsen i ugnen.


Ha det fint och skräm inte tomten!


/Kastrullhäxan    

 Bild från förra året

Av Kastrullhäxan - 23 december 2010 16:33

vi är på väg till Närke. Det är mkt trafik o det är en tuff resa för Jum-Jum.

 
Av Kastrullhäxan - 22 december 2010 14:40

Sojamjöl ett ett foder som främst ges för sitt höga proteininnehålls skull, men det innehåller också en stor del B-vitamin, selen och koppar.

Sojamjöl är billigt och ekonomiskt att fodra med, men det är mycket viktigt att man fodrar med försiktighet.

Det sägs att överfodring kan leda till den s.k Baron Gruff-sjukan. (Dock så har jag hört att ett överskott av protein inte är så stor fara som folk tror)

Man brukar säga att man ska ge max 1hg/100kg kroppsvikt, då ska det inte vara någon fara.

  Sojamjöl ser egentligen inte alls ut som något mjöl, utan mer som torkade ostflingor.



Baron Gruff-sjukan (Källa: Wikipedia)


Baron Gruff-sjukan är en allvarlig tarmstörning som drabbar hästar, oftast på grund av stress i samband med alltför mycket kraftfoder eller för hög dos av protein. Sjukdomen beror på en kraftig tillväxt av bakterier i tarmarna, då främst grovtarmen med en kraftig och illaluktande diarré som följd. Sjukdomen har fått sitt namn från en känd travhäst som hette Baron Gruff som dog av sjukdomen. Baron Gruff hade Sovalla som hemmabana så sjukdomen kallas ibland även för Solvallasjukan. Sjukdomen är ovanlig men drabbar oftast tävlingshästar. Den välkände travhästen Järvsöfaks drabbades av Baron Gruff-sjukan under 2004.

Symptom och sjukdomsförlopp  

Symptomen för Baron Gruff-sjukan är kraftig och explosiv diarré som även luktar väldigt illa. Påföljden blir oftast snabb och allvarlig uttorkning och sjukdomen är perakut eller akut, vilket betyder att dödförloppet är väldigt snabbt och hästen kan dö inom någon eller några dagar.

Sjukdomens utbrott beror på en störning i tarmfloran som orsakas av en kraftig tillväxt av bakterien Clostridium perfringens, som bildar toxiner (gifter) som även är ett bidrag till den snabba utvecklingen av sjukdomen. Sjukdomen drabbar oftast tävlingshästar då orsaken till sjukdomen oftast ligger i stress tillsammans med för mycket kraftfoder och protein. Sjukdomen är dock väldigt ovanlig.

Behandling  

Då sjukdomen är akut och har ett väldigt snabbt dödsförlopp krävs omedelbar behandling av hästen genom intravenös behandling med vätska och antibiotika. Eftersom sjukdomen främst utvecklar extrem uttorkning är det viktigt att hästen får i sig vätska.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards