Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 26 mars 2014

En vanlig dag

Av Kastrullhäxan - 26 mars 2014 20:15

Jag tänkte att jag skulle beskriva en helt vanlig dag och lite hur våra rutiner ser ut.
Lite olika är det beroende på hur sambon jobbar och om jag har hjälp av honom eller inte.


Vanligtvis ringer min väckarklocka 5.15 men jag krälar ur sängen först 5.20 och då är det raka vägen in på toaletten för att tömma blåsan.
Därefter kokar jag te och brer mig en smörgås och fixar lite åt Julie (om jag inte förberett kvällen innan).
Framåt 6-tiden väcker jag Julie (om hon inte vaknat själv) och då är det torr blöja, nya kläder, medicin, välling och tandborstning som gäller. Vi hinner givetvis med lite mys emellan också.


Sedan studsar Julie i sina skor, sin jacka och sin mössa innan jag bär ner henne till garaget och sätter henne i bilen.


Vi brukar vara vid förskolan runt 6.30 och vanligtvis sitter jag i bilen och åker mot jobbet mellan 6.45-6.50

7.30 brukar jag vara ombytt och klar och börjar ta tag i dagens uppgifter.
Exakt vad som görs varierar såklart.

Framåt 9 försöker vi fika lite och 12.30 har vi lunch.

14.30 byter jag om och åker från jobbet. Runt 15.20 -15.30 hämtar jag Julie på förskolan.
Hon blir alltid glad när jag kommer och rusar genast till sin hylla för att få nappen och snuttis innan vi tar på skor, jacka och mössa och åker hemåt.


Vi är hemma runt 16 och då brukar vi kunna sätta oss vid dukat bord tack vare att Julies farmor äter tillsammans med oss. (Hon har alltså gjort mat åt oss allihop). Och därefter är det lite lek eller möjligtvis ett bad för Julie som gäller.
Vid 18-tiden börjar hon bli trött så då är det dags för kvällsmedicinering, nattblöja, pyjamas och lite föda inför natten (vanligtvis välling) men ibland får hon smörgås istället. Tandborstning är såklart obligatoriskt och sedan går vi in på hennes rum och hon lägger sig i sängen. Vi sitter kvar en stund men går sedan ut och hon somnar.


Då hinner man få en stund för sig själv. En kopp te, en kvällsmacka, en dusch, eller bara glo på tv en stund.
Man är ganska trött själv också så man sitter vanligtvis inte uppe och ugglar inpå småtimmarna.


Julie sover duktigt om nätterna, men ganska ofta kommer hon in till oss runt midnatt. Lyfter man upp henne somnar hon om mellan oss inom några minuter.


Om sambon är hemma hjälper han såklart till och rutinerna kring Julie är så lika det bara går. Detta för att underlätta för hela familjen så mycket som möjligt.

Julie föredrar rutiner och allt är så mycket lättare när hon är förberedd på vad som väntar.


 


Så här har vårt liv inte alltid sett ut såklart, och vissa dagar skiljer sig från det jag beskrivit ovan.
Sambon har tex en fridag i veckan och då passar jag på att åka till stallet efter jobbet eftersom sambon är hemma med Julie.


Nu ska jag borsta mina tänder och förbereda inför min egen nattsömn.


Natti natti!

/Kastrullhäxan  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards