Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under oktober 2011

Av Kastrullhäxan - 9 oktober 2011 18:42

Nu har det gått länge sedan jag uppdaterade här sist igen.

Det händer massor, samtidigt som det inte händer så mkt alls.

Det liksom traskar på i samma spår elle rhur man ska säga.


Det har i alla fall varit Fjordhästens dag. Vi åkte dit med Jum-Jum som visade att en och samma individ kan göra flera olika saker och dessutom vara bra på det.

Först lånade min väninna honom och red honom i dressyren. De kämpade väl och kom 4a. Riktigt trevlig ritt. Tyvärr stannade Jum-Jum och sket mitt under programmet. Det går inte att flytta honom då  


     Därefter bytte vi den engelska utrustningen till westernutrustning och jag och Jum-Jum visade tillsammans hur trail går till, samt att vi visade en del rörelser med en handsfattning. Han var så duktig!

     På slutet kläddes han snabbt ut till Rudolf med allt vad det innebar och tomten kastade sig upp på hans rygg för att vara med i maskeradhoppningen.

Här fick de tyvärr ner en bom vilket gav 4 fel och de blev utan rosett. Men vad gör det när man är pigg och glad änå? Jum-Jum hade ju precis innan haft rodeouppvisning på framridningen utanför!

    Samtidigt måste jag ju passa på att visa att jag lånade ut våran westernutrustning till Sandra och hennes Gimli. De fick fart på publikn när de kom in i ridhuset som två banditer!

 

Sedan har svägerskan varit här med sina två barn. Den äldre äv dem, drygt ett år, åkte med i vagnen bakom Jum-Jum på torsdagskvällen. Det blev en lite kortare tur för att det skulle passa grabben, men på vägn hem sov han så gott i sin mammas famn.

På fredgen fick jag oturligt nog jobba över. Inget jag uppskattade, men vad ska man göra? Man sätter ju inte gärna sina kollegor i skiten heller. Hästarna fick i alla fall vila och vi åkte ut till sambons släktingars gravar och satte några ljus. Lite förvirrat var det först eftersom dikten vi satt där hamnat på en annan grav och gravstenen på graven vi skulle till var borta. Så det blev lite letande innan vi kom på att stenen är på hugeriet för att få flera namn på sig.


Hästarna tar, som ni vet, mycket av vår tid. Framförallt nu när vi har varsin.

Igår var det dressyrtävling i Västanå och vi åkte med båda hästarna.

En god vän lånade ut sin dressyrsadel till oss och jag känner mig nöjd med båda ritterna även om det finns massor att fila på. Men jag blir ju bara mer och mer westernryttare, det är bara att inse.


  Jag startade först med Jum-Jum och han kändes faktiskt fin. Han lyssnade bra och jag gjorde så ott jag kunde där uppe i sadeln fast jag skumpar runt som en annan boll.

Vi plockade i alla fall ihop 168 poäng och 57,93%. Riktigt bra gjort!


      Sist i klassen var det jag och Mulle. Han är något stelare än Jum-Jum, men jag sitter å andra sidan mer still på honom. Det blev några missförstånd oss emellan (backa istället för framåt och en sen galoppfattning) men jag är ändå jättenöjd.

Vi fick beröm för våra fina halter och fina balans i galoppen. Gissa vilken som är Mulles favoritgångart!

Vi samlade ihop 157 poäng och 54,14% vilket jag också är jättenöjd med.


Idag har jag bara varit trött. Jag fick i alla fall med sambon till stallet så vi red en kort sväng barbacka. Jättetrevligt så länge Stefan och Mulle inte travar ifrån oss. Stefan påstår att det är svårt att hålla Mulle när han rider barbacka, men varför väljer man sidepullet den dagen man väljer bort sadeln då?!

Nåja, Jum-Jum är ju tryggheten själv så det är inga större problem i alla fall.


Annars är det bara lite smått och gott som händer här hemma. Jag vinner någon nätauktion emellanåt, hämtar ut paket och lämnar omdömmen. Varannan vecka är jag till biblioteket och lånar en ny talbok om jag lyssnar på när jag åker till och från jobbet.


Nej, nu är det dags att åka ut till hästapållarna och se om de vill ha mat.


See you!

/Kastrullhäxan  


Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards