Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 19 mars 2011

Av Kastrullhäxan - 19 mars 2011 19:02

Denna veckan är första som jag jobbar hela min heltid (det är alltså 6 tim/dag för er som inte vet) efter min sjukskrivning. Jag har varit trött på eftermiddagarna och det var bara i torsdags som jag lyckades hålla mig vaken till kvällen.

Men trots att jag har sovit "middag" så har jag inte haft några problem att somna på kvällen. Tack o lov!

Det har i alla fall fungerat bra i veckan. Det är lite små saker som ibland faller bort för mig så det är skönt att jag och mina kollegor kommunicerar bra så inget faller i glömska!

Nog om det!


Idag har jag tränat med Jum-Jum. Först var vi helt ensamma i ridhuset, men snart kom det en annan häst och då glömde Jum-Jum bort mig en liten stund. Men han har blivit riktigt duktig ändå.

Han har inte allt och det finns massor att träna på, men vilka framsteg vi har gjort!

Idag tränade vi mkt på att länga stegen och att hitta stödet i yttertygel. Det här kanske låter skitenkelt, men sitt upp på Jum-Jum så ska ni få se!

Så fort man tar honom i munnen så tappar han ALL framåtbjudning. Han är så känslig i munnen (och det var därför som Stefan fick prova att hoppa på hackamoret förra veckan).

    Men jag klagar inte. Idag är det första gången som jag ridit i ridhuset och känt att han faktiskt galopperar av sig själv. Förut har jag fått driva, driva, driva tills jag blivit blå av andnöd! Sen kan man säkert tycka en massa om formen osv, men det struntar jag i just nu!

och framförallt: INGET BUS!  


När vi kom hem släppte jag honom direkt i hagen, och jag hann knappt få av grimman innan han la sig och rullade i snön. Vi stack åt honom några strån silage också så han stod i solen och åt och njöt!


Nu på kvällskvisten var jag där och skulle grejja med honom. De hade dock precis fått mellis när jag kom så de stod i hagen och åt. Och i samma veva kom grävskopan med grus till vindskyddet och körde fram och tillbaka i hagen. Allram blev misstänksam och travade iväg några steg men Jum-Jum tittade mest lite förbryllat och återgick sedan till sitt mellanmål igen.

När de ätit upp tog jag med Jum-Jum in och flätae hans svans och borstade bort det värsta av all torr svett i pälsen.

Vi kan inte duscha våra hästar den här årstiden så jag fick helt enkelt göra så gott jag kunde. Tack o lov att det är snö i hagen!

Jum-Jum förstod inte alls varför han var tvungen att följa med in, grävskopan var ju intressant!   Vi stod bara några meter ifrån den när han kom och hämtade mer grus ur högen. Jum-Jum hade gärna gått fram och kollat lite närmare om han fått!


Vi har också grejjat lite i stallet. Den rostfria krubban som satt i boxen som Jum-Jum ska få sitter numera i Allrams box och en ny krubba ä uppsatt i Jum-Jum nya box. Den sitter på ytterväggen, precis som jag önskade mig och där finns även en ny saltstenshållare. Jag tror att det kommer bli kanonbra.

Uppe på loftet har jag hängt upp en täckhängare så jag ska försöka fixa till lite grann där också. En täckhängare ska också upp i kallstallet är det tänkt.

  Saker införskaffade inför Mulles ankomst.



I morgon är det tävlingsdags. Jag och Jum-Jum ska starta LC1 dressyr. Det var många starter i min klass så jag sa att jag ska rida dåligt så att jag inte behöver vänta på prisutdelningen   men när jag kom hem i eftermiddags hade jag fått ett SMS från en väninna vars dotter också har fjordhäst.

Någon "halvblodstant" (kan man kanske anta?) hade tyckt att det var modigt att ställa upp och tävla med en häst vars kropp inte alls hade de rätta förutsättningarna. Så nu jä*lar!  

Sånt där är bara gamla fördomar och dumheter! Visst, min häst är gul, och ärligt talat så är han ju inte ens en häst utan en ponny! Men var vi än kommer så är det ALLTID folk som kommer fram och säger något positivt om honom. Endera att han är så fruktansvärt lugn och cool, eller att han har en väldigt trevlig utstrålning och att han är jättetrevlig att se på!

Och om jag ska dra allt till sin yttersta spets så skulle jag aldrig någonsin byta Jum-Jum mot alla halvblodshästar i hela världen. Och de som träffat mig och Jum-Jum vet precis varför!


Jag skojade i alla fall med min väninna och sa att halvblodsfolket är så rädda att vi ska vara bättre än dem så de vill psyka oss! Det vore väl pinsamt om en liten gul fick bättre poäng?


Hur som helst, så är det nog ingen med halvblod som behöver oroa sig. Jag kan inte sitta ner i traven, endera blir det "tassigt" eller så studsar jag så att ingen kommunikation mellan mig och hästen fungerar tillfredsställande. Men jag har heller inga krav på mig att vinna. Med det bagage som jag och Jum-Jum har så är jag nöjd om han genomför programmet utan trams eller bus.


Nu antar jag att det är bäst att jag går och putsar mitt träns inför morgondagen  

Önska oss lycka till i morgon, det behöver vi!  

Och alla som vill får givetvis komma och kika ;)


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards