Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Nu sk jag babbla!

Av Kastrullhäxan - 22 mars 2011 15:16

Tisdag... och jag är trött. Ändå känner jag mig mer pigg inombords än vad jag har gjort på väldigt länge.


Här på östkusten har solen visat sin närvaro och när jag åkte hem från jobbet var det minsann hela +14 grader. UNDERBART!

Jag åkte givetvis omvägen förbi stallet och gav hästarna morötter. De blev väldigt glada.


Jag passade också på att ta lite bilder i stallet. Jag hade bara mobilen med mig så ni får stå ut med kvalitéen.

  In hit kommer Jum-Jum att få flytta. Det här är hörnboxen och anledningen att han får flytta hit är att jag lagt beslag på utrymmet utanför boxen. Jum-Jum hade fått flytta hit vare sig Mulle kommit eller inte. Det var redan planerat.

Krubban är ny och saltstenshållaren (den svarta) är ny. Intill den svarta hållaren ser ni var dn gamla krubban satt. Jag har valt att placera den på ytterväggen så att Jum-Jum kan gå fram och kika över boxkanten där den gamla krubban satt. Boxväggarna är ganska höga så jag ville ge honom bästa möjliga utgångsläge.

  Boxarna från utsidan. Jum-Jum står för tillfället i den första med alla grimmorna på. Han flyttar alltså bara ett steg längre ned. (och här ser ni att den boxväggen är lägre)

  Varför har jag då valt att byta saltstenshållare? (ni kan ju ignorera att Jum-Jum på bara några dagar skitat ner sin hållare!)

Förut hade jag en sån hållare där stenen liksom "står upp". Ni vet säkert vilken modell jag menar, för de allra flesta har såna i sina boxar.

Problemet är att när saltstenarna blir använda och det blir små bitar kva så ramlar de ner. I en sån här liggande modell kan hästen äta upp HELA saltstenen utan spill. (Stenen ni ser här hade ramlat ur en sån "vanlig" hållare vid det här laget.)

Sen får jag nog var alite mer noggrann att hålla efter min lille grisige häst. Han gillar sina saltstenar!


 

Något annat smart vi har. Fast jag kan erkänna att jag behöver egentligen en till! (det ligger en inne i garderoben men jag har inte lyckats skruva upp den än)

Enkelt att hitta bland sina spön och sporrar!


      Och eftersom det är så fint väder här så får Jum-Jum vara ute och njuta utan täcke. Visst ser det mysigt ut?

Häromdagen satt jag uppepå honom och funderade på om han är på väg upp i vikt igen... Jag måter ju med viktband emellanåt för att inte bli för hemmablind...

Men min kamrat skrek rakt ut, han får inte gå ner ett endaste dugg till för han är tydligen superfin nu. Jag måtte honom i alla fall och då skulle han enligt bandet ha gått upp 3 kg sen sist.   Så nu ska vi bara lyckas möta våren och gräset på ett bra sätt. Det är inte alls enkelt vill jag lova!


Nej... Nu ska jag se till att något landar i min mage och sedan kanske man ska åka till stallet och förgylla eftermiddagen med lite pussar från världens bästa häst?! 


/Kastrullhäxan 


Ps Tack o lov att det inte är jag som ska mocka den här hagen... Ds

   

 
 
Kicki!

Kicki!

22 mars 2011 16:02

Vilket mysig stall ni verkar stå i :)

http://kvasthilda.bloggplatsen.se

Kastrullhäxan

22 mars 2011 21:00

Du får komma förbi någon gång =)

 
Kicki!

Kicki!

23 mars 2011 15:31

Ja det ska jag ta och göra. Jag och sambon har pratat om att låna hans mammas lägenhet på Brynäs nån helg. Så då kanske vi kan komma och hälsa på er också. Vart står Jumme?

http://kvasthilda.bloggplatsen.se

Kastrullhäxan

23 mars 2011 16:17

Jum-Jum står i Järvsta, 3km från Gävle centrum. Man följer 76an mot Furuvik en liten bit bara =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards