Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 17 oktober 2008

Av Kastrullhäxan - 17 oktober 2008 18:46

Idag hade jag lovat att ta en annans tjejs pass så efter en natt med diverse sömnsvårigheter (bara att somna är ju jobbigt för mig nuförtiden) klev jag upp och fick skrapa rutorna på bilen.

Jätteroligt *not* om man inte har någon isskrapa. Så jag fick ta ett cd-fodral (smartaste är ju egentligen att parkera i garaget som vi har men det är jag inte kapabel till än).

Väl på jobbet var det städrundan, göra sallad, skiva tomater, gurka och lök som gällde. Jag hann också pumpa dressing och fixa salladskycklingen innan jag gick på lunch.


Gästerna började strömma in och jag stod i kassan, de allra flesta är jättetrevliga och det är roligt att jobba, men ibland kommer det in barn i 8-årsåldern (gissningsvis) utan vuxet sällskap och det ställer (ibland) till det.

För det första når de inte över disken så de kan inte beställa, det är inte ens säkert att de vet att de måste beställa. Om jag i kassan inte uppfattar det ger jag ut mat som andra gäster faktiskt beställt och ja... Ni förstår senariot.

Idag kom det in en hop med såna här barn, flickor.

Just när de kom fram till mig hade vi inte ås mkt folk och de som grillade sa genast till mig att flickorna inte beställt. Nu ville dessa flickor inte ha något ifrån grillen utan undrade vad en stor pommes och en cola kostade. När jag berättat det valde en av flickorna att bara köpa pommes.

En av de andra flickorna frågade då om colan var gratis (hos oss tar gästerna dricka själv när de äter i restaurangen) och det talade jag om att det INTE var.

Jag frågade nästa flicka vad hon ville ha men hon skulle inget ha för hon hade inte pengar sa hon och så gick de.

Vid det här laget hade det börjat samlas fler gäster och jag fick ganska fullt upp (inte så att jag kände mig jättestressad men det är ju ändå en del att göra) och hade pga detta inte så stor koll p serveringen.


Dessa flickor har då, helt kallt, gått och tagit kaffemuggar och fyller på dricka i. Nu var det ju så att restaurangchefen fick syn på dem och frågade mig om de betalat men de hade ju bara köpt en pommes. Restaurangchefen gick då fram till dem, talade om att det de gjorde var stöld och hotade med att ringa polisen om de gjorde om det. (Men de fick behålla drickan)

Den ena flickan hade ju innan frågat mig om det var gratis och VISSTE att det INTE var det. ÄNDÅ tog de.


En stund senare beställer de ytterligare en pommes och ytterligare en stund senare kommer de tillbaka för en tredje pommes (om jag uppfattade det rätt så har de gått ut från restaurangen en stund och sedan kommit tillbaka)

När tredje pommespåsen är slut kommer de åter igen till kassan, denna gången från vänster sida (de ställer sig alltså inte i kön) De flesta gäster som gör så har något på kvittot som de inte fick med på brickan (tex en dip) eller har betalat för en glass som de fått lov att hämta senare. Jag håller på med en annan gäst när en av flickorna säger:

"Ursäkta. Kan vi få vatten."


Jag svarar då att de får lugna sig (jag är ju faktiskt mitt uppe i en beställning) Ändå står de på sig och frågar igen om de får vatten. Jag upprepar och visar med handen att de får lugna sig, jag har gäster före dem.


Då går de helt sonika bort och börjar TA MUGGAR och ska fylla på med vatten (vatten finns bara inne i köket och det är en hygienzon där de INTE får vara)

En av kökscheferna får syn på dem (och har tröttna på dem eftersom de stör i restaurangen, fnittrar och är lite för högljudda) och eftersom de tidigare var in och tog dricka utan lov.

Hon talar lugnt och sansat om för dem att de får inget vatten (vet ni vad dessa pappersmuggar kostar och hur många av dem som företaget faktiskt ger bort för att folk ska få vatten?!) eftersom de inte kan sköta sig. Hon tar som exempel att de tog drickan.

Genast:

"Det var inte vi!"

"Det var det visst!"

"Men vatten är gratis!"

"Inget här i livet är gratis"


Alltså, det här är några små uppkäftiga unger i 8- kanske 10-årsåldern! Jag undrar just vad föräldrarna hade tyckt om de sett sina ungar bete sig såhär.


Visst, ungar är inte kloka, de är INTE små vuxna, de är BARN. Men att ta, att stjäla saker, måste sitta djupare rotat i den åldern.

De har dessutom ingen lust att plocka bort efter sig, brickor och pommespåsar ligger kvar på bordet efter dem.


Jag skulle kunna berätta om min dag i övrigt, men jag orkar inte.

Ha det nice.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards