Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 17 juni 2010

Av Kastrullhäxan - 17 juni 2010 15:23

Nu är det några dagar sen jag skrev något sist oc det har lite olika orsaker.

Mest är det för att jag inte haft ork, jag har inte tagit mig ork utan jobbat med andra saker i mitt liv. Men det beror också på att jag inte mått så bra som jag borde.

Det går lite upp och ner i mitt liv just nu ochjag kommer inom en snar framtid att ta itu med lite saker.


Det är dels dessa:

*Sluta ställa upp för "kompisar" som inte ställer upp tillbaka. Och för folk om enbart hör av sig när det är elände hos dem.

*Säga nej och inte ha dåligt samvete efteråt. Alla uppgifter är inte mina uppgifter, och allas bekymmer är inte mina bekymmer.


Nej, nu kan vi prata om nåt roligare.

Jum-Jum har jobbat hårt senaste tiden, och det lönar sig! Ni som träffade honom innan jag flyttade hit till Gävle skulle ng knappt känna igen honom längre, åtminstone inte i ridningen!

Han har aldrig någonsin gått så bra som han gör just nu.

I lördags tränade vi för instruktör

 

I söndags tävlade vi två klasser dressyr, LC1 och LB1. Jag fick starta först av alla, BLÄ!!! Jag var dödsnervös och satt och memorerade programmet uppe på hästryggen. Jum-Jum kändes i alla fall lugn och snäll så jag vågade tävla utan säkerhetsvästen på mig.    

Jag struntade i hur han gick, så länge han lyssnade på mig så bägge programmen är genomförda i undertempo på lite för lång tygel.

I LC:n kändes Jum-Jum iaf trevlig och lyssnade bra. Tyvärr var det någon på läktaren som reste sig precis när vi skulle galoppera förbi, så Jum-Jum skyggae och fattade därefter fel galopp. Otroligt synd, för om vi fått till det så hade vi nog fått med oss en rosett hem!

         

Mellan klasserna var vi på framridningen och jag var så nöjd med hur han hade skött sig i LC:n + att jag var väldigt osäker på programmet i LB, så jag funderade på att stryka oss. Men en bekant (eller jag kanske vågar säga väninna?) var så himla gullig och agerade ropare åt oss så vi provade. Jum-Jum hade dock hunnit skaffa sig en flickvän, en jättefin fullblodstjej som vi tränat lite med tidigare.   och när vi var på väg in på banan så var de på väg ut, vilket fick Jum-Jum att tappa suget framåt. Efter första halten la han i backen (jag blev ju inte sårskilt förvånad om man säger så) och hans bjudning var verkligen ostadig. Men vi klagar inte, i mellangaloppen har vi ju till och med fått en 6a   och kommentaren "bra bjudning". (För er som inte vet så ligger poängskalan mellan 0-10 där 10 är bäst)

Det roliga är att det är just galoppen som vi fått de bästa poängen i -galopp som är det svåraste vi vet!

Jag red i alla fall lite slarvigt, jag var lite trött (nervositeten gör sitt) och hästen var lite småseg och jag kände att vi mest gjorde programmet för att prova på och känna oss för.

Det kändes helt ok, men LC:n kändes ännu bättre.     När vi kom ut från ridhuset (pinsamt nog fick en funktionär leda ut oss, för Jum-Jum tänkte minsann INTE gå!) hade Stefan och Lollo hämtat mina protokoll, och tro på tusan! Vi hade rott hem en rosett i LB:n!!!  

LC:n 47,7% (tänk om vi inte fått det där stoppet!)

LB:n 51,3%

Ni kan ju gissa om jag var nöjd med honom! SÅ DUKTIG!!!!

     


I måndags red sambon först ut en sväng och hoppade sedan lite på banan. Jum-Jum har börjat tycka att det är riktigt roligt, och när han bjuder ärligt så kan han faktiskt hoppa enstaka hinder uppåt 70cm nu. Det har tagit tid men vi jobbar på. Vi har ingen brådska. Lite bock och bus blev det givetvis också, annars är det inte Jum-Jum   

och i tisdags var det träning igen. Jag valde att prova att rida på det raka bettet igen. Det är ju ett tag sen jag använde det til något seriösare än skritt och trav rakt fram då jag tyckt att han inte varit så nöjd med det. Han har helt enkelt fungerat bättre på de delade betten. Men nu tog jag alltså det raka igen, och vilken häst!!!! Jag var jättetrött efter jobbet och Jum-Jum kändes också riktigt seg först, men när instruktören väl var på plats så fungerade hästen som en klocka och ja... Han har aldrig någonsin känts så lätt, så kanonfin!

     


Jag har haft kalas här hemma. Blev ett enklare kalas med fika bara.

Jag kan ju berätta om alla presenter som jag har fått:

*En TrailerCam, så nu kan jag se Jum-Jum på en skärm inne i bilen när vi kör med transporten! Ganska häftigt! De rör sig mkt mer än vad man kan tro!

*En loksele som jag kan ha till Jum-Jum. Jag råkade ramla över den inne på ett forum som jag hänger på, och tack vare en urgullig säljare + min alltid lika söta sambo så kom den hem. Den fanns ju nämligen ändå nere i Ljungby. Min sambo och säljaren möttes i alla fall upp där och avslutade köpet.

*Filmer och CD-skivor. Skivorna kommer spelas flitigt i bilen när jag åker till eller från jobbet.

*Choklad i mången rad

*glas och karaff

*pengar

Sen har jag säkert fått något mer som jag glömt bort just nu.


Hur som helst, jag passade i alla fall på att köpa en blomma till sambon. Han förtjänade den verkligen så som han alltid ställer upp och finns för mig   Tänk om alla män hade ett så stort hjärta som min sambo har, då skulle det finnas ett hav av lyckliga kvinnor i världen!

 

Och hur många män får blommor på sin kvinnas födelsedag???



Jag har också skaffat mig ett rejält blåmärke. Jag har ingen aning om var det kommer ifrån eller vad jag har gjort! Men präktigt värre är det!

 

Det får avsluta dagens inlägg.

Ha det fint så hörs vi!

/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards