Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under april 2012

Av Kastrullhäxan - 2 april 2012 11:00

Vid förkylning kan det vara skönt att få i sig något som lindrar besvären.
Besvär kan ju vara allt från ont i halsen till rinnsnuva och det finns ingenting idag som bara trollar bort förkylningen från en sekund till en annan. Men lindring finns att få, både receptbelagda, receptfria och  galma hederliga hemmakurer.


Något som smakar vedervärdigt men som får det att släppa i näsan:


Värm upp en mugg mjölk tillsammans med några råa lökringar och socker. Drick varmt.
Detta smakar VEDERVÄRDIGT men lindrar lite.
------------------------------------------------------------------------------------------------------


Lime- och ingefärste 1 portion
0.5 tvättad lime i tunna skivor
1 tsk färsk ingefära
3dl kokhett vatten
Honung


Koka upp vatten i en kastrull, lägg i lime och ingefära och låt dra i ungefär 5 minuter.
Sila ner teet i ett högt glas som tål värme eller en stor mugg.
Söta med honung efter smak.


Detta kan jag verkligen rekommendera vid förkylning!
Ingefära smakar ganska starkt (så personligen får jag använda massor av honung) och man kan verkligen känna hur det rensar i både näsan och luftrören när man dricker detta te. Även halsen får sig en genomkörare.


Man kan givetvis använda sig av malen ingefära och limeextrakt också, men det blir inte riktigt lika bra som med färska produkter.

..................................................

..................................................

..........................


Lime sägs motverka skörbjugg, stimulera matsmältningen och ska vara allmänt stärkande för immunförsvaret.
Doften är frisk och upplyftande och inom aromaterapi sägs den vara bra vid oro och depression.


Honung har använts inom hemmakurer i många år. Man kan hetta upp lite vatten och blanda i lite honung och sedan gurgla det.  Honungen anses lindra både hosta och halsont och honungen har också väldigt mkt smak.

..................................................

..................................................

..............................


Själv dricker jag ganska mycket te, både till vardags och vid förkylning.
Mitt favoritte just nu är Twinnings Four red fruits och det har varit jättesvårt att hitta i någon annan förpackning än de där det är olika teer i samma. Nu råkade jag dock hitta det på City Gross och jag njuter av en kopp varje morgon. Underbart och smakrikt!


 

/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 1 april 2012 10:00

När jag tänker efter så är det helt otroligt hur reaktionerna kring Mulles viktnedgång varit.
Visst, det har inte varit några tidningsartiklar eller så, men flera personer har försiktigt påpekat att jag borde se över hästens hull (och observera att de allra flesta har påpekat detta på ett vänligt och trevligt sätt).


När Jum-Jum gick upp i vikt var folk väldigt tysta. En tjock häst är ju bara "lite sött och gulligt", framförallt om det är en ponny och/eller en liten fjording.
Ser de ut som Mulle i Min Häst så gör det ingenting, det är bara charmigt!

Sen att det är minst lika jobbigt för hästen att bära så mkt övervikt, som att kraftigt falla ur, verkar först nu på sista tiden blivit uppmärksammat bland "vanligt folk".

Övervikt är skadligt för oss människor, för hundar och katter... Varför ska det vara "gulligt" på en ponny?

Många utav oss sliter och kämpar med vår egen vikt (alldeles för många som redan är smala och fina gör det dessutom!) men på våra hästar är det bara charmigt?
(Sen kan jag erkänna att jag ibland önskar att jag hade samma drift när det gäller mig själv och min egen mat som jag haft när det gäller Jum-Jum).


 
Enda gången som en häst är gullig och väldigt rund om magen samtidigt är när den är högdräktig!
I övrigt ska de hållas i ett lagom hull då det faktiskt ger glada, pigga hästar som tycker att livet och arbetet är skoj! En tjock, eller till och med fet häst, orkar inte jobba!


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards