Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 5 december 2010

Av Kastrullhäxan - 5 december 2010 20:39

Vilken helg hör ni!

I går förmiddag ringde min stallkamrat och frågade om jag vill träna med hennes häst. Självklart! Så jag övertalade sambon att följa med och det gjorde han på villkoret att han fick ta Jum-Jum.

Det tyckte jag var helt OK eftersom det var hoppning på schemat.


Väl framme skrämde jag och min lånade lilla häst alla andra hästar med våra barfotaskor, så de fick jag sitta av och ta väck och träna utan Tur att jag vet att det funkar!

Därefter fick jag vet att min kompis trillat av tidigare och gjort illa foten riktigt ordentligt. Nu har jag fått mer information, men jag vet inte hur mkt hon vill att jag ska lägga ut såhär öppet.

Du vet vem du är och du vet att vi tänker på er!  


Hoppträningen gick i alla fall superbra. Jag kände mig hemskt nöjd och njöt av att sitta på en häst som verkligen var framåt och gillade hoppningen. Trots att han är fjording precis som Jum-Jum så är de väldigt olika att rida!

Sambon fick sitta av två gånger. Första gången hoppade Jum-Jum hinder nr 1, men nitade på nr 2, så Stefan åkte fram över huvudet på Jum-Jum, fick tag i bommen på hindret med händerna och slog en handvolt över hindret. Jag såg det inte själv, men det ska ha sett ganska läckert ut. Andra gången stannade Jum-Jum på samma hinder igen (detta pga att han inte är tillräckligt framme och hoppar av för nära på första hindret och då blir det helt fel när han kommer på nästa) och Stefan landade då på Jum-Jums hals och valde att sitta av. Båda gångerna landade han på fötterna -välbehållen och glad.


Vi lastade, åkte hem och gav hästarna mat. Jag lovade då mina stallkamrater att ta in deras hästar till natten. Jag hade ändå inget för mig så jag kunde ta mig de extra minutrarna. De tyckte också att det var bra, så slapp deras hästar komma in så tidigt.

När vi sedan kom på kvällen så högg jag Divas grimma och gick ut. Jag såg ju att hon stod och ville in. Men när jag kom närmare så ser jag att Divas hagkamrat står i hagen intill... Dit ska hon inte kunna komma. Så jag fick ta med henne in (vilket gjorde Diva hemskt upprörd) och sedan hämta Diva. Jag hittade i alla fall inga skador på de  hästarna som jag höll på med, men vi hittade ett nedrivet staket. Att inte Diva följt efter har varit ett under!


När alla hästar är inne så ska jag fixa fram lite hinkar som vi ska använda att frysa fast stolp i. (Ett tips om ni måste akutfixa något mitt i vintern. Fyll hinkar med vatten och ställ en stolp mitt i och låt frysa över natten, observera att detta är högst provisoriskt!) Jag går i alla fall upp på höloftet/höskullen. Trappan dit är inte snäll, den är smal och brant och jag går med största försiktighet. Jag vet att andra har fallit i den och golvet nedanför är hårt och kallt.

Jag hittar hinken med en gång och ska gå ner. Tyvärr har jag fått snö under sulan på skon och halkar redan på första trappsteget. Jag ramlar baklängen (TACK O LOV!) och åker på rumpan hela vägen ner!

Stallägaren som stod i varmstället hörde bara hur det dundrade till och sedan blev det tvärtyst. Han trodde att jag ramlat ner och slagit ihjäl mig.


Behöver jag beskriva var jag hade ont när jag vaknade i morse???

Vänster skinka skulle någon bara våra ta i, då smäller det! Men jag har haft tur för jag har klarat svanskotan och inte brutit något. Jag är lite bläslagen på höger armbåge och har riktigt ont i en muskel i vänster arm (antagligen försökte jag hålla i mig i trappräcket)


Men jag kom i alla fall upp i sadeln idag. Så Tilde 7 år har fått åka pulka bakom Jum-Jum idag. Det resulterade i en vurpa för Tilde men annars gick det jättebra!


Nej, nu ska jag krypa ner och lägga mig o sova. I morgon ska bilen lämnas för byte av vindruta så jag ska åka tåg i morgon bitti. Hoppas att det inte är förseningar bara!

Ha det fint allihopa!


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards