Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 16 december 2010

Av Kastrullhäxan - 16 december 2010 17:19

Förra gången berättade jag lite om foder, främst grovfoder, och vilken betydelse det har för hästen. Jag nämnde också hur man räknar ut Torrsubstansen och varför den är så viktig.


Nu tänkte jag gå vidare lite grann och det är inte helt enkelt att hålla sig på rakt spår. Foder är ett otroligt stort ämne och det är lätt att glida iväg. Men jag ska försöka hålla mig till hur man räknar foderstater  


Olika hästar har olika behov.

Det här vet jag att jag var inne och nosade lite på i förra foderinlägget.

Men kort och gott handlar det om att vissa hästar kräver mer än andra för att må bra.

De allra flesta har säkert hört talas om lätt- och svårfödda hästar. Detta är delvis styrt beroende på ras, man samtidigt är det väldigt individuellt.


Underhållsbehov av energi (för vuxna hästar)

Underhållsbehovet är det behov hästen har när den inte utför något arbete och när dess vikt varken ska öka eller minska.

Man delar in underhållsbehovet i tre olika "nivåer" beroende på vad man har för häst.

För kallblodiga hästar och oförädlade ponnier (hästar som är lättfödda med andra ord) räknar man ut behovet såhär: 0,5MJ * hästens vikt upphöjt i 0,75.

Enkelt va???  

Själv har jag en liten "fusklapp" med de vanligaste vikterna uppskrivna  

Hästar i grupp 2, varmblodiga hästar och kallblodstravare, är behovet 5% högre än i grupp 1.

Hästar i grupp 3, Fullblodshästar (svårfödda hästar) beräknas behovet vara 10% högre än i grupp 1.


Klimatet påverkar också behovet. Regn, rusk och kyla gör att behovet ökar och om man har en häst som enbart äter sitt grundbehov så behöver man vara extra noga att kolla dess hull så att den plötligt inte bara faller ur.


Energi förkortas MJ (megajoule) och behövs för att hästen ska orka prestera, för att den ska vara hållbar och må bra.


Protein

Nu kommer vi in på ett omtalat ämne. Proteinets vara eller inte vara.

Förr sa man att fång (en sjukdom som ofta är relaterad till foder) utlöses av för mkt protein. Detta har fått många hästmänniskor att dra åt sig öronen och vara lite rädda för protein.

Idag är man inte lals lika övertygad om att det faktist är så. Enligt den föreläsaren från SLU så har forskning gjorts med hästar som fått massor av överskott av protein, och det enda som hände var att hästarna drack något mer och därmed kissade lite mer. Ingen av hästarna som var med i testet fick fång.

(Man tror istället att fång orsakas av socker, men det är en annan historia)


Hästen måste få protein för att kunna bygga muskler och därmed orka.

Hästar som får proteinbrist tappar muskler och ser tillslut förfärliga ut. Tyvärr är det ofta så att dessa hästar får en jättestor buk och många oförstående tror då att de har en fet häst och börjar banta dem, vilket gör bekymret ännu värre.

Ser du en häst som är rund om magen, men halsen är tunn, och manke och ryggrad sticker upp så är det med största sannolikhet en häst med proteinbrist.


Hästens proteinbehov är i alla fall 6 gånger så stort som energibehovet (nu pratar vi fortfarande om underhållsbehov för vuxen häst) Det innebär att om man vet att energibehovet är 45, så är proteinbehovet 45*6. Om man råkar hamna lite över 6 så är det ingen katastrof, men man ska hålla sig så nära som möjligt.


Ökar behovet om hästen arbetar?

Ja, det gör det. Hur mkt det ökar beror på hur mkt din häst arbetar.

Lätt arbete är tex longering, nybörjarlektioner, promenadridning och lätta körturer på mindre än 3 timmar. Vid lätt arbete ökar behovet 25%.


Medelhårt arbete är längre och lite mer intensiva träningspass, lektioner på högre nivå, rid- och körträning i terräng eller i längre arbetspass. Jag skulle tro att de flesta ridskolehästar tränar medelhårt. Behovet ökar med 50%


Hårt arbete är hårda och krävande arbetspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning och jordbruks-och skogsbruksträning. Behovet ökar med 75%.


Mycket hårt arbete/högpresterande hästar.

Intensiva träningspass, intensiv terrängträning, krävande jordbruks- och skogsarbete. Här pratar vi om hästar som presterar sitt yttersta, riktiga elithästar. Behovet ökar med 100%.



Hoppas att ni lärt ert något och att ni kan börja räkna lite smått själva. Jag vet inte om ni tycker att jag mest pratar smörja och att ni inte förstår, men ni får höra av er.

Nästa gång tänkte jag skriva lite om behovet av mineraler och sedan stega vidare till vad olika foder är bra för.


Vilka foder vill ni veta mer om?


/Kastrullhäxan     Kallblodig häst med ett minimalt extra behov. Här var han dessutom fortfarande inne i en fas av viktnedgång.

Av Kastrullhäxan - 16 december 2010 05:29

Egentligen borde jag skriva mer om foder, men just nu hinner jag inte eftersom jag ska åka till jobbet.

Idag är det julbord... Jiiihaaa!


Ses vid ett lämpligare tillfälle.


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards