Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 12 maj 2010

Av Kastrullhäxan - 12 maj 2010 22:13

I morgon är jag ledig från jobbet, det är nämligen röd dag. Men på fredag jobbar jag som vanligt igen.


Idag började jag dagen med att komma först till jobbet, byta om till en nytvättad och fin kockrock för den jag hade igår var inte så snygg längre oh så kastade jag i en ny maskin med tvätt.

Därefter drog jag igång 2 kokgrytor med köttfärssås. Det var ett evigt springande fram och tillbaka mellan grytorna men så småningom fick jag ihop 300 LITER köttfärssås. För er som inte vet så använder man en ballongvisp (eller potatisstöt) till att slå slönder köttfärsen, annars blir det klumpar i. Ni kan tänka er hur tungt det är när det börjar klättre uppåt 100 liter sås och man ska stå där och stöta med vispen (jag hade dessutom två grytor att göra så i!)

Det är nog lätt att tänka att vi kokerskor/kockar bara står och lagar mat, men riktigt så är det inte. Det är några grymma mängder vi ska göra! Köttfärssås till nästan 2000 personer är inte någo man gör i en handvändning!

Efter lunchrasten slutar ju jag så jag åkte hem och lunchade våra hästar. Allram skulle flytta på Jum-Jum som i sintur tog skydd bakom mig. HUA! Det är INTE häftigt när det kommer en styck sur 450kg varelse emot en. Jag kan erkänna att jag blev lite darrig i benen där ett tag!

Därefter åkte jag och hämtade hem transporten. Jag fick hjälp men en del kämpa blev det för att få den nära väggen när jag hade parkerat.


Åkte och köpte mig lite att dricka och så tillbaka till stallet igen och slog på bägge bakskorna på Jum-Jum. Vi drog ju av dem häromdagen när vi släppte ihop honom med Allram. Det är tur att han är så snäll att sko för det är tungt! Men jag blev faktiskt ganska nöjd. Hoppas nu att min egen hovis blir nöjd också. Jag är ju inget proffs! Jag ska be honom lära mig att vrida av sömmen bara, det är nog bra mkt smidigare än mitt sätt (jag viker ner sömmen och klipper av den efteråt)


Därefter red jag en sväng runt Järvsta. Hade sällskap och Jum-Jum var pigg värre. Men skorna satt i alla fall kvar!  


Nej... Nu ska jag bomba er med bilder så ni får nåt att göra ett tag. Sen ska jag nog gå och sova eller nåt. Jag har ju ändå varit vaken sen 4.45 i morse.


     

                   


Jum-Jum råkade förresten trampa katten häromdagen. Riktigt otäckt var det, men givetvis var det inte meningen. Kisse är så nyfiken och gosig, och när hon började stryka sig mot hans bakben så blev han rädd.

Jag skrek nog mer än katten, och den sekund som hon låg i kläm kändes som en evighet, det var så mkt jag hann registrera. Jag såg katten sprattla av skräck och jag såg Jum-Jums min -han var inte alls förberedd  och trampade henne inte med avsikt.

Nu gick allt väl, kisse blev en pälstuss fattigare och väldigt, väldigt rädd, men i övrigt verkar hon ha klarat sig bra. Han trampade liksom inte rakt över henne, utan tog i "kanten". Hoppas kisse förstår att hästarna ska man akta sig för i fortsättningen!


Nej... Nu måste jag sova. Det finns tusen saker jag vill skriva men jag orkar faktiskt inte, förlåt!


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards