Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 27 augusti 2010

Av Kastrullhäxan - 27 augusti 2010 15:03

I nöden prövas vännen, sägs det ju. Och så är det nog. När man väl står där i uppförsbacke och motvind så märker man snart vilka som verkligen är ens vänner.


Jag är inne på tredje dagen med medicineringen (ska ta den 4e tabletten ikväll) och än så vet jag inte om jag ska påstå att det har hänt så mkt.

Jag sover som en klubbad säl om nätterna, och har huvudvärk på dagarna. Igår var det på höger sida, men idag har värkden suttit till vänster i mitt huvud.

Jag har också känt mig lite illamående och yr. Antagligen är det biverkningar på medicinen.


Igår skulle jag göra chokladmousse. Jag har varit delaktig i att göra det förr, men nu skulle jag prova själv. Så jag började med att räkna om receptet så att det skulle räcka till alla.


Jag ska se om jag kan komma ihåg receptet så här ur huvudet:


13 äggvitor

29 äggulor

3,75 kg choklad

3,75 msk honung

0,6 liter kaffe (starkt)

3,75 liter grädde

1,5 dl socker


Nu behöver jag inte gå in närmare på hur man gör, men man ska iaf värma äggulorna -utan att de stelnar.

Behöver jag säga att jag misslyckades? Dessutom två gånger!

Jag hade kunnat kasta bunk****** med ägg******** i väggen och skrikit rakt ut. BLÄÄÄÄÄÄ!!! Jag blev så upprörd att jag helt tappade modet och orken. På morgonen hade jag känt mig så stabil och stark och under den där stunden så brakade allt ihop!

Det är allt bra tur att jag har så himla goa arbetskamrater som backar upp mig såna där gånger!  


Jag åkte till stallet efteråt och hann dit precis innan min sambo släppte ut pålle i hagen, så jag fick sitta lite på honom barbacka. Jag hade ju tänkt rida lite utan sadel och träns, men det kom ju Jum-Jum snart på så han ställde sig och betade istället för att bära runt på mig.  



Idag har dagen i alla fall varit mkt bättre och den där chokladmoussen förvandlades till en chokladpannacotta. Med tanke på att det var 10 liter grädde och nästan 4 kg choklad i den så kan ni tro att den smakade choklad också!   

Nej... Nu är det bäst att jag börjar förbereda maten. I kväll får vi gäster, bland annat en snart 4-årig tjej som ska få sitta lite på världens bästa häst -Nytorps Jum-Jum! Hon har hittills bara sett honom på bild, men hon har redan börjat bygga på ett stall hemma hos sig så att han kan flytta dit.

Vi får väl se om hon tycker lika mkt om honom när hon åker ifrån stallet.  


Ha det fint!


/Kastrullhäxan -som kan se morgondagens ljus idag. Det känns helt ok.  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards