Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 28 december 2009

Av Kastrullhäxan - 28 december 2009 20:22


Vi bestämde oss för att longera hästarna lite i djupsnön i paddocken idag.


Longera är någonting som Jum-Jum inte riktigt förstått vitsen av. Gå runt runt runt och ja, bara gå. "BOOOORING!"   

Så han brukar stanna och ställa sig och titta på en, och när man sedan driver honom så förstår han inte (pga att man står i fel position i förhållande till honom) Det har bäddat för många konflikter oss emellan kan jag lova.



Hur som haver, det får bära eller brista, tyckte jag o kopplade longerlinan i grimman. Jag har ju inget delta, och att dra longerlinan ovanför huvudet och koppla i bettringen på andra sidan känns inte riktigt rätt med tanke på de problem vi haft tidigare



Och tror ni inte på tusan att hästen plötsligt har förstått HUR man ska longera!?!?  

Han går fint runt på volten och travar direkt när jag ber honom. Och när han sedan stannade och jag vevade med pisken (slog honom INTE utan fick bara pisken att låta lite bakom honom) så tar han en KLOCKREN galoppfattning och galopperar så HIMLA fint 1½ varv på volten! Jag blev så paff att jag inte ens kom för mig att be honom sakta av till trav.   



Sen travade vi lite och jag började se på honom att det var bus på gång, så jag sa till honom "Är du busig!?" och då slog han bakut och galopperade lite till.


Sedan bytte vi varv och Limus gick in, och när jag bad honom om trav så...


"Hej då!"   sa han o sen drog han i full kareta in i stallet. Försök hålla en fjording i bara grimma och longerlina liksom...  


Jag bara vrålade "Nu kommer han!" så Elisabeth ställde sig i dörren o stoppade honom. Jag sprang genom snön (som säkert är en halvmeter djup) och fick flåsande tag i honom


Och väl i paddocken igen så la vi på grinden och Jum-Jum for som en tok runt i longerlinan (trots att jag lagt ifrån mig pisken)


Efter en stund saktade jag av och bad honom byta varv och det gick väl sisådär 3 varv så sa han "Hej då!" igen... Jag hade så hala vantar att jag inte hade en chans att hålla honom, för den här gången SÅG jag verkligen att det skulle hända nåt. Och som han sprang.


Full galopp så snön yrde! (Varför, varför var kameran hemma!?!?!) Tre varv drog han, med longerlinan i släptåg innan han stannade så jag fick tag i honom. Då släppte jag honom lös och lät honom galoppera fritt!




Och jag vet att det var SKITDÅLIGT att han drog TVÅ gånger för mig, men ändå är jag så nöjd med honom idag. För medan han gick bra så var det verkligen KANON. Han har ALDRIG ALDRIG NÅGONSIN, såvitt jag vet, GALOPPERAT i lina! Och idag så bara gör han det, lätt och ledigt, utan en massa protester och dumheter!



Jag skrattar fortfarande vid minnet av hans yviga svans som försvinner genom paddocken medan snön yr runt hovarna på honom. HaHa!

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards