Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Svar på lite frågor

Av Kastrullhäxan - 18 februari 2011 16:06

Vad är det bästa med Jum-Jum?

Att han har en sån stor personlighet och gärna delar med av sig själv.


Vilken är din favoritgren inom hästsporten?

Oj, det här är en jättesvår fråga! Jag gillar det mesta och tycker att man ska prova så mkt som möjligt. Men western Trail är skojigt. (Det tycker Jum-Jum också)


Vad hade du för häst innan du träffade Jum-Jum?

Jag skötte om en varmblodig travhäst.


Hur länge har du ridit?

Jag började rida när jag var 9 år. Från början red jag bara på loven och vissa helger. Men däremellan utveclade jag väldigt fort. Det var precis om om all träning "landade" undervilan från ridningen.


Hur mycket har du tävlat?

Faktiskt nästan ingenting. Tidigare har jag tävlat lite klubbtävlingar och så, men det var inte förran i höstas som jag tog grönt kort. Så i år gör jag första starterna som "riktig tävlingsryttare"

Dock har jag ridit riktig tävling i Western. En Trail på D-nivå.


Rakar du Jum-Jum på vintern?

Jag gör det inte själv, utan ber om hjälp och betalar för det. Han blir sk spårklippt (undersidan av halsen, under magen och lite grann på bakdelen) eftersom han annars blir så fruktansvart svettig när vi tränar i ridhuset.   Har Jum-Jum täcke på sig vintertid?

Ja, för det mesta. Han är dels klippt och dels så står han i kallstall. Numera har de även ett vindskydd i sin hage, men förr hade de ingenstans att skydda sig mot väder och vind. Dock vägrar jag överdriva. Han får nöja sig med ETT täcke i taget. Och blir det mildgrader så får han gå naken. Han behöver inte några extremt tjocka täcken eftersom hästar som är spårklippta klarar sig ganska bra ändå.


Vad är ditt mål med Jum-Jum?

Ja, det är ju också en bra fråga. När jag började rida honom så var ju tanken att jag skulle avlasta Jum-Jums dåvarande ägare och hjälpa henne att få ordning på honom (eftersom han var en riktig buse!).  När jag sedan hämtade hit honom så var tanken att få en riktigt bra kompis och försöka utbilda honom lite mer.

När jag sedan köpte honom så bestämde jag mig för att köra in honom, men det ligger på is för tillfället. (Jag blev skrämd när kompisens häst skenade med vagnen)

Just nu ligger nog målet mest på att ha roligt ihop, fortsätta utvecklas och åka runt på lite tävlingar och visa upp oss lite, utan krav på placeringar.


Hur länge går Jum-Jum ute varje dag?

Han går vanligtvis ut vad 6.30 och för det mesta kommer han inte in före kl 20.00


Hur ser Jum-Jums foderstat ut?

Just nu äter han:

Morgon 2 kg hösilage

Lunch 2 kg Hösilage

"mellis" 1 kg hösilage

Kväll: 4 kg hösilage, 1 dl mineraler (Krafft grön) och 0,5 dl sojamjöl


Har du ramlat av Jum-Jum någon gång?

Ja, jag har åkt av tre gånger hittills. Vid ena tillfället bockade han så att de som stod intill ridbanan såg HELA hans mage.

Jag har varit supernära att ramla av hur många gånger som helst också, framförallt när vi ska försöka hoppa.


Vilket bett tycker Jum-Jum bäst om?

Rakt, svagt böjt med fasta ringar. Han fungerar även på "vanligt tvådelat" (men gärna fasta ringar) Tredelat avskyr han.


Är Jum-Jum inkörd?

Tyvärr inte. Jag hade planer på att köra in honom. Han är ju en ganska cool kille. Så jag införskaffade sele och påbörjade lite tömkörning. Men så stack min kompis häst med vagnen och då blev jag lite feg. Dock är det väldigt lockande att få honom inkörd och jag har nu kikat lite efter en lämplig vagn.

  När och var är Jum-Jum född? Vad har han för härstamning?

Jum-Jum är född 31 maj 2000 utanför Örebro hos Nytorps Fjordhästar.

Hans pappa är importerad till Sverige (från Norge) och heter Lunbrigg 181. Han ska ha varit en väldigt fin allroundhäst som de både hoppade, körde och red western med.

Hans mamma heter Nytorps Juliette och hon bor kvar på Nytorps. Hon har flera avkommor och väntar en avkomma i år (om jag inte minns helt galet?). Jag tror att Juliette är född 1993 och Jum-Jum är väldigt lik henne.

Jum-Jums morfar heter Tuffen 149


Ha det fint och ställ gärna fler frågor!

/Kastrullhäxan  

 
 
vikky

vikky

18 februari 2011 17:28

sv: Jo, kommer man från en bilskola kan man bli hemskickad eller inte godkänd. Om man inte kan köra angivna hastigheter, inte tar instruktioner eller inte visar att man i allmänhet behärskar bilen. Då kan man bli tvungen att åka hem, träna mer på själva bilkörningen och få göra om halkan. Men kommer man från bilskolan är man automatiskt godkänd - om man inte gör något extremt vill säga ;)

http://fjordtastic.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards