Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 4 juni 2013

Av Kastrullhäxan - 4 juni 2013 20:13

Jag tänkte att jag skulle skriva lite om besöket uppe på barnavdelningen igår.


Jag hämtade sambon när han slutat jobbet och åkte raka vägen till sjukhuset. Vi anmälde oss i receptionen och fick sitta i väntrummet innan en läkare kom och hämtade oss.

Han kollade Julies hemangiom och berättade om vid vilka tillfällen som det anses finnas skäl för behandling.

Och det gör det i Julies fall. Det finns estetiska skäl.
Även två andra läkare kom in och de tyckte samma sak.
Det finns inga medicinska skäl för någon behandling. (För er som inte vet så är ett hemangiom ofarligt).


Vi som föräldrar har velat ha behandling av två orsaker: Dels för att barn kan vara fruktansvärt elaka mot varann. Julie har inte fyllt ett år än och redan har vi hört kommentarer som att hon ser ut som en clown och folk sjunger Rudolf med Röda mulen. Hon förstår det inte än, men en dag kommer hon att göra det och jag tror inte att det är något som hon kommer att uppskatta.

Det andra skälet är att hunden på hemangiomet är skör. När hon blir förkyld så spricker det upp och hemangiomet blöder. Man vet ju själv hur näsan kan svida och klia när man är förkyld. Föreställ er då att ni har ett märke som spricker sönder varje gång som ni snyter er också!


Eftersom läkarna inte är nöjda med resultatet från behandlingen som vi har använt oss av hittills så är det beslutat att Julie ska få börja äta beta blockerare.
Direkt när vi fick veta att vi skulle få remiss till barnläkaren för detta så började vi prata här hemma och kom fram till att vi skulle lyssna på vad läkarna sa och därefter väga ev biverkningar från medicinen mot ev framtida men pga hemangiomet.

Vi har beslutat att fortsätta behandlingen av hemangiomet och nu väntar vi bara på att Julies medicin ska bli fördig (den ska specialdoseras för henne) och sen kommer behandlingen att starta.
Ganska snart brukar man märka skillnad och hon ska behandlas MINST 3 månader, antagligen längre.

Det är läget just nu. För den som är intresserad så kommer det säkert uppdateringar i ämnet när behandlingen drar igång.

Några bilder på hur märket utvecklats:
 

På väg från förlossningen till BB. Julie är några timmar gammal. Märket finns där men är inte särskilt tydligt.



 
Julie ca 5 dagar gammal.



 

Julie, efter en kortare tid hemma. Ca 2-3 veckor gammal


  Midsommar 2012. Märket är rödare och större.


 

Tror att detta är tagit i juli-augusti någon gång 2012.



 

Julie 4 månader.

     
De tre senaste bilderna är efter att behandligen startat.


  
Och här har behandligen pågått i ca 6 månader.

Nu håller vi en tumme för att den fortsatta behandlingen ger bättre resultat, utan en massa tråkiga biverkningar eller annat elände.

/Kastrullhäxan   

Av Kastrullhäxan - 4 juni 2013 00:24

Tänkte egentligen skriva om något helt annat men efter att ha glott på tv en stund så har jag tappat motivationen.

Nu är iaf min anmälan till SM skickad. Jag hoppas verkligen att den godkänns utan problem för SM är något jag verkligen ser fram emot o har drömt om ett tag.

Nu ska jag nog försöka sova.
Det kommer ju en morgon oxå.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards