Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg under april 2010

Av Kastrullhäxan - 10 april 2010 22:13

Nåja... Det är ju bara lördag än så länge så riktigt till ända är inte veckan än.

Jag är trött och ska snart gå o sova. Sambon undrar om jag blivit pensionär, men vad tusan. Han har ju aldrig bytt jobb så han har ingen aning om nåt!


Om jag får säga det själv så tycker jag att vi har gjort en kanonfin vecka på jobbet. Jag trivs jättebra, har fina kollegor och det känns helt OK att pendla. Många verkar tycka att jag är tokig som vill pendla 10 mil/arbetsdag, men ärligt talat så tycker jag att det är skönt. Jag drar igång stereon på hög volym, gasar upp i 110 på motorvägen och slår i farthållaren och sen sjunger jag med. Så när jag kommer till jobbet är jag pepp och glad och funderar på vad min uppgift ska bli.

Det är inte helt lätt att jobba eftermiddag har jag upptäckt. Jag börjar ju några timmar efter alla andra (börjar sist av alla) och det är inte helt enkelt att sätta sig in i vilka delar som är gjorda, hur långt de är gjorda och vad jag bör ta tag i. Men de andra i mitt lag är duktiga att kommunicera och därför har det fungerat ändå. Vi kommer ju också att få mer rutin i allt och då blir det lättare för mig också.


För övrigt måste jag ju berätta att vi har fått beröm från de som vi skickar mat till. Två brev hade det kommit i fredags och där stod det att de var så nöjda och glada. Skönt att veta att de uppskattar det vi gör, för det är ju faktiskt för deras skull som vi är där.  



Idag har Tilde varit och ridit Jum-Jum. Hon fick för första gången rida honom helt ensam. Vi har ju tidigare gått intill men inte hållt i och då går han ju efter oss. Idag tyckte han att det var konstigt att vi inte gick med, så han tällde sig i ett hörn och tittade på ponnyn Wilma som fått mat i sin hage. Tilde (7 år för övrigt) fick kämpa för att få honom därifrån, men lyckades tillsist. Jag tror att hon upptäckte att det där med ridning inte var så enkelt som det verkade från början!

 


Min sambo satt upp efteråt och krävde lite mer arbete av Jum-Jum än vad Tilde hade gjort. Och då ska ni veta att Jum-Jum hade åsikter! Han bockade så att min stackars sambo satt framför sadeln en stund (allt medan jag och Tilde stod och såg på o skrattade!  ) Ni ska inte tro att Tilde blev avskräckt -hon ville minsann rida mer! (Men efter det fick hon enbart skritta med någon som ledde henne)

 

Jag blev så nöjd med bilderna att jag vill lägga alla i normalstorlek. Men de blir ju så jättestora då... Hmmm...  

 

De är så fina ihop!  

Guuuud vad jag älskar de här två killarna!


Jag hann ju inte med att ta bilder när Jum-Jum busade så jag frågade om de inte kunde galoppera en gång till så jag kunde få en bild med något hyss på. Sambon är ju så himla snäll så han ställde upp och galopperade lite till, vilket resulterade i detta:

 

Jag var dessutom så taskig att jag la den som viningsbild på hans Facebook  



Nej... Nu blir det nog sängen innan sambon ska tvinga ut mig i tvättstugan igen. Han ska iväg och titta på både hockey och fotboll i morgon så jag blir väl gräsänka hela kvällen. Har ni inget för er så kan ni ju alltid höra av er.


/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 7 april 2010 08:56

Idag är det onsdag förmiddag och de har precis varit här och besiktat vårat badrum. Allt verkade OK förutom en repa på badkarskanten. Vi får väl se om badkaret blir utbytt. Personligen tycker jag inte att det behövs, men, men... De verkar vara väldigt noggranna.

Så det är nog bäst att jag stänger in katterna i sov- och vardagsrum idag, så att de inte har rymt till jag kommer hem ikväll.


Jag jobbar eftermiddag resten av veckan, det känns jättekonstigt. Jag sitter här med hjärtat i halsgropen och tittar på klockan hela tiden -övertygad om att jag är försenad!


Jag antar att ni kanske är lite nyfikna på hur det gick på träningen?

Vi är jättenöjda, men min stackars sambo har träningsvärk i benen. Jum-Jum är ju inte den häst med mest framåtanda här i världen, så man får verkligen rida ordentligt!

Sen ska man få alla hjälper att samverka också, det är inte heller så himla lätt alla gånger. Min sambo har ju dessutom bara ridit i knappt tre år, och inte särskilt många lektioner, det får man komma ihåg!

     

Lektionen inleddes i alla fall med travarbete över bommar. Jum-Jum tycker att det är konstigt, men det märks att han blivit starkare och mer medveten om sig själv, för han travar faktiskt över bommarna nu, istället för att trampa på varenda bom i ridhuset som han gjorde förr...

Dock så är det ju det där med gasen. Han travar över sina bommar och sen tycker han att han är klar, så han blir såååå seg! Det gäller att vara där och trycka till honom direkt efter bommarna.

    

Sedan skulle de galoppera över bommar och det här är svårt när man har en häst som inte bjuder fram. Tillslut fick de bara gasa runt som två dårar på fyrkantsspåret, vilket ledde till att Jum-Jum brallade runt med min sambo hängandes lite löst däruppe, och i förbifarten tog de bommarna på den andra volten (i galopp!) och så de bommar som låg mitt i ridhuset...        

Slutligen fick de hoppa lite. Det blev bara några språng innan de kände sig nöjda. Även här finns det ju saker att tänka på och att önska, men det ser bättre ut nu än när vi var och tränade i november.

Min sambo tittade på de här bilderna och sa "Visst måste väl det här vara 50cm i alla fall?"

Och ja, det är jag som har lagt upp hindret så jag vet att det är 50cm högt.


Nu ska jag göra mig klar för jobbet.

Ha en fin dag!

/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 3 april 2010 20:50

+ 15 grader och strålande solsken, kan det bli bättre?

Njae... Kanske inte. Men jag kan ju låta bli att rida i mina thermostövlar nästa gång  


I övrigt känner jag mig mest bara trött, trött och åter trött. I morgon ska pålle tränas för instruktör. Det är förvisso min kära sambo som ska rida, men jag ska vara med som moraliskt stöd, och så faller det nog på min lott att lasta kamelen om han vägrar kliva på när vi ska hem. (Kamelen = hästen och inte min sambo  )


Alltså, jag vet inte hur jag ska palla att vara ledig även på måndag? Här har man precis på börjat ett nytt arbete -och får börja med 2 st fyradagarsvecko! Det känns lite bakvänt på något vis.

De ringde från Max idag och frågade om jag hade möjlighet, men tyvärr krockar det med träningen (och jag har inte varit iväg och tränat med hästen på flera veckor, så det hoppar jag inte över den här gången!) annars hade kanske det kunnat lugna mina nerver.


För mkt godis har jag ätit också, skit! Jag som planerar att gå ner i vikt. Nåja, jag kan inte klaga för det är jag själv som stoppar det i munnen. Jag måste skaffa lite mer självdicisplin!


Nopp... Nu ska jag kolla om det är något vettigt på burken och om det är det så ska jag ligga på soffan och pilla min i naveln.


Glad påsk på er (igen)

/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 2 april 2010 20:15

Idag har jag fått håret fixat och jag är så NÖJD!

Snacka om att jag har haft tur som hittat en sån duktig tjej som verkligen förstår vad jag vill ha för frisyr!

Min frisyr är ju inspererad från min häst, och idag pratade vi faktiskt om tuppkam (för det har min häst) men jag vet inte hur det ska fungera under kockmössan?  


Sedan har jag varit hos världens bästa häst, och idag lyckades vi faktiskt flytta höbingen. Den har ju varit fylld med vatten och BLÄÄÄ vad det luktade illa när vi började röra om där i.  


Därefter åkte vi hem och duschade och sedan raka vägen till Max för att få i oss ett mål mat i magen. Det var en enad kör i restaurangen som lät så glada när de fick se mig. Ni är så söta allihopa!  


Jag vet inte riktigt vad jag ska fylla min påskhelg med. På söndag ska vi iväg och träna med pållen i alla fall, men sen då??? Jag kommer få krupp eller nåt!

Jaja, jag får väl städa i stallet. Jum-Jums garderob behöver en genomgång nu.


Nej, nu ska jag se klart på filmen om arbete i töm, jag började titta på den i morse.


Glad påsk på er!

/Kastrullhäxan  

Av Kastrullhäxan - 2 april 2010 07:40

Igår var det ett år sedan som jag fick Jum-Jum hit till Gävle, och jag tänkte gå igenom bildarkivet så att alla kan se vad som hänt under det här året.  

Hoppas at tni klarar av en bildbomb!


  Nyss utsläppt i hagen efter trnasporten från Närke till Gävle.

         

   

Första två veckorna hos oss (bilderna har tyvärr hamnat lite huller om buller)

     

   

 

Det finns så många minnesvärda stunder, så många glada skratt och mitt hjärta blir alldeles varmt när jag tänker på det!


     

Lite blandad kompott, men de här tre ovanför är från juni förra året.

  Som sagt, det finns mkt glädje och skratt kring den här hästen. Om det är någon som bjuder helhjärtat på sig själv så är det Jum-Jum!

                   

Betessäsong, utställning och ridläger... Sommaren har varit ljuvlig!

       

Westerntävlingen i Ockelbo i september, kommer jag någonsin att glömma den?

Jag åkte ju dit med målet att få hästen på transporten och komma till start i en klass. I första klassen höll jag på att ramla av för sadeln gled, och nästa klass gick vi och vann. Det var snopet!

 

Stefan hopptränade en lektion i november, det var nog svårare än vad han trodde!

Under hösten och vintern har jag försökt med olika foderprocedurer, allt från att byta hösilage emot halm, till att han får äta ur hönät. Han har gått ner en hel del i vikt och är nu pigg och fräsch, men vi kämpar hela tiden emot tjockheten... Det är jobbigt må ni tro!

     

När snön väl kom i vintras så kändes det som om det inte fanns något slut på eländet. Det har vräkt ner och hästarna har haft som en trappa upp i sin hage, den fick vi tillslut ta bort med traktorns hjälp så att vi kunde komma in och ut ur hagen utan att det blev farligt. Strömmen i hagen har inte gått runt ordentligt och våran höbinge har frusit fast (den är numera vattenfylld också så den går inte att användas alls för tillfället)

  Som sagt... En hel del snö!

           

Under förra hösten köpte vi dessutom en ny transport så att vi fick möjlighet att lastträna. Numera går Jum-Jum på snällt hemma på våran stallplan, men vi behöver träna mer på bortaplan (han verkar inte vilja åka hem nämligen)

I januari blev det dessutom svinkallt och då blev Jum-Jum lite förkyld. Det blev skrittpromenader och lite lek och bus på banan under ungefär 2 veckor, men sedan var han frisk och kry igen.

         

Hur tokig han än är så är han för himla go också. Jag utsätter honom för alla möjliga konstiga påhitt och han finner sig för det mesta i vad jag gör.

  Bild från 1 april 2010.

Året har gått fort.

Det har ibland kännts hopplöst (som när han vägrade gå på transporten när vi skulle på ridlägret i somras tex) och det har varit kämpigt. Vi har varit ovänner, på riktigt ibland, och han har visat fula tendenser som vi har fått jobba med.

Han är fortfarande inte perfekt, men det är banne mig inte jag heller!

Men för det mesta, och framförallt när min dag är kall och grå och jag är så nere att jag bara vill sitta i min ensamhet och gråta -då kommer han och stoppar sitt stora huvud i min famn och låter mig hålla om honom.


För ett år sedan klarade han inte av att stå ensam inne i stallet, varken på gången eller i boxen (han krafsade med hoven eller bankade i väggen) När man skulle tränsa honom vände han sig och gick iväg... Det har mer eller mindre försvunnit. Visst kan han krafsa med hoven i gången, men int eså fort man väder ryggen till.


Världens bästa häst heter

Nytorps Jum-Jum

Av Kastrullhäxan - 1 april 2010 14:48

Idag var tanken att jag skulle åka till Blåkulla, men jag har tappat bort kartan och kvasten är i stallet så vi får se hur det blir.


Nu är min första vecka på nya arbetet avklarat.

Och idag var första dagen som vi påbörjade liet egen mat. Vi förberedde lite desserter inför nästa vecka. Kul! tycker jag, som mitt i krämen fick lämna allt för att skopa potatismos. Och idag har inte en enda förskola ringt och sagt att de fått fel! Kanonbra va!?  

De flesta barnen fick dessutom smaka på hemstekt pannkaka, tror ni att de blev lyckliga? Dock hade vi inte så många, så en del blev givetvis lite ledsna, men förhoppningsvis klarar vi av att fixa hemgjorda pannkakor i fortsättningen.


Jag tycker att det fungerar kanonbra med kollegorna. Vi är ju ett väldigt mixat gäng, både tjejer och killar och allt från 20-63 (tror jag!) år. Jag är näst yngst om jag har fattat rätt.


Idag tänkte jag försöka måla en fin skylt till mitt skåp, och så ska jag försöka rida ut min häst ensam. Jag hatar att rida ut ensam, BLÄ!!! Men så är det ibland när man har häst.

En häst i stallet är opererad och kom hem igår. Jag lider så med både häst och ägare, och jag hoppas verkligen att allt går vägen nu! Inget mer elände för er!  


Ja, ja... Nu ska jag se om jag kan hitta den där kartan...


/Kastrullhäxan  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards