Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 14 februari 2010

Av Kastrullhäxan - 14 februari 2010 21:00

Nu har man övat inför att skaffa egna barn. Vi fick nämligen äran att vara barnvakt till Tilde, 6 år.  

Något som man ska vara mkt medveten om är att det finaste man kan få låna från någon är deras barn! Alla ni som läser här som är föräldrar kan ju intyga det!  


Vi började med att fika lite smörgås och Tilde fick oboy, två muggar sköljde hon ner nästan på en gång. Och helst äter hon ju enbart osten på smörgåsarna och lämnar smörgåsen ensam kvar. Så är det ju med barn, eller hur?

Därefter gav vi oss iväg till stallet och grejade lite. Tilde var med och både mockade, sopade och packade höpåsar. Hon är en riktigt duktig tjej som har sett och uppfattat hur vi gör och som gjorde likadant. Jag tror ärligt talat att jag adrig sett en sexåring mocka så noggrannt som hon gjorde åt Jum-Jum.  

Tilde fick både åka i vagnen efter Limus, det var jätteroligt eftersom hon då får chansen att trava och åka lite fortare än när hon rider och sedan fick hon rida på Jum-Jum sista biten hem till stallet. Det var en lite trött och frusen Tilde som kom med oss hem sedan, men när vi kom in i bilen och fick igång värmen och sedan kom inomhus så kom den vanliga, väldigt glada och goa Tilde fram igen.

 

Tilde rider Jum-Jum. Finns det någon som han bär försiktigt så är det den här tjejen!


Vi hann inte mer än hem och byta om innan det var dags att smita upp till svärmor (som är Tildes farmor) och äta lite. Tilde är väldigt förtjust i min svärmors katt och det krävdes lite försiktig övertalning innan kisse fick sitta på golvet och vänta på sin mat medan vi åt.

När vi ätit klart gick vi hem och jag duschade medan Tilde och min sambo tittade lite på tv och klappade (eller försökte klappa i alla fall) katterna. Jag hann inte mer än kliva ur badkaret och vira in mig i badlakanet innan Tilde stod i badrummet och upplyste mig om att nu var det hennes tur att bada med skum! Jag hjälpte henne att tvätta håret (hon är SÅ DUKTIG, hon hjälper en verkligen, klagar inte när man gör fel utan visar istället hur man ska göra för att det ska bli bättre osv!) och sedan virade vi in henne i handdukar och myste på soffan framför melodifestivalen.


Det som kunde vara kvällens stora hinder att övervinna var bedtime! Det finns ju alltid en risk att dagens alla roliga äventyr slutar i en faslig hemlängtan. Jag hade en förhoppning om att Tilde skulle somna på soffan, men hon hade fullt upp med att först försöka mysa med mig och sedan springa o kittla min sambo så det blev inget av. Jag kröp därför ner i sängen och slog på TVn i sovrummet och VIPS! så var hon inne och låg intill mig under filten! Gud vilken go unge!  (Påminner mig lite om syrrans ungar som kommer rusande som två ekorrar och ska ska kramas, skillnaden är att de är två och Tilde är själv  )

Min sambo kom också och la sig och det tog kanske 30 minuter innan både jag och Tilde sov -tillsammans under samma filt.



Jag har sedan jobbat natt, sovit ungefär 5 timmar och sedan packat in sambo och sexåring i bilen och åkt till Dalarna och hämtat hem en häst. Det var en lite nervös, men ändå väldigt glad ägare som återsåg sin älskade pärla igen. Jag vet numera en häst som aldrig kommer flytta något mer.


Dagen har känts lång, men nu är det ääääääntligen kväll, Tilde är tillbakalämna hos sina föräldrar och nu är det lugn och ro kvar av helgen. Sambon har satt en Thriller i DVD:n så han vill nog antagligen att jag ska krypa nära intill i natt.


Nåja... Nu har ni fått nästan två dagar i detalj.


/kastrullhäxan  



Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards