Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 16 januari 2011

Av Kastrullhäxan - 16 januari 2011 13:49

Nu vet jag att jag skriver det här inlägget vid helt fel tillfälle på året, men det var något jag kom att tänka på idag så det är lika bra att jag skriver något medan jag har det i huvudet.


Sedan jag skaffade Jum-Jum så har jag använt mig av "Kolla masken" på honom. (Utom vid första tillfället innan han gick ut på bete, men då fick jag inte välja själv) Det är ett prov man tar som visar om hästen har mask och i så fall hur mycket.

Det har kommit fram problem med att maskar blir resistenta mot avmaskningsmedlen och det kommer i framtiden att skapa större bekymmer.

(Se vad som händer nu när bakterierna blir resistenta mot antibiotika tex!)

Det finns sedan olika mått/nivåer som talar om huruvida man behöver avmaska eller inte.

På Jum-Jum har jag använt grundanalys utan odling, och det har räckt för oss.

Och han har alltid legat på 0 -på alla de masksorter som han testats för! Det har inneburit att jag inte behövt avmaska honom.


Hemligheten är att hålla betena så fria som möjligt från parasiter. Nu går ju inte min häst ut på något sommarbete längre, utan får nöja sig med att gnaga på de få strån som finns hemma i hagarna. Men sommarbete kan vara en riktig fuling. Är inte betet skött eller att det har växlat med lite olika djurslag så kan parasittrycket öka snabbt. Lika med vinterhagar/rasthagar som ingen sköter om.


Vi mockar våran hage hemma vid stallet, året om. Vintertid är det givetvis svårare eftersom det inte är helt enkelt att dra kärran i snön och för att skiten fryser fast i underlaget eller blir översnöad. Men så fort det finns möjlighet att ta något så är vi där och plockar bort det.


Men hur gör man? Det går ju inte att köra en skottkärra i all snö!

Nej, det är svårt och det gäller att ha lite fantasi!

Vi funderade lite fram och tillbaka i stallet och slutligen har vi gemensamt hittat den här lösningen.

  Man får dock köra försiktigt och om man fyller korgen full så blir den tung att lyfta, men man lär sig att hantera det.

Sedan är en kratta och en spade två bra redskap såhär i snön   


Vi drar endera ut skiten till gödselstaden eller lägger det i en specill behållare som vi har i hagen. (Vi har dock inte löst hur vi ska tömma den till våren)

Det viktiga är egentligen att man inte tömmer skiten någonstans i närheten av där hästarna äter. Alltså ska det inte ligga någon skit kvar i hagen.


Nu blev nog inte det här inlägget exakt så som jag tänkt, men, men... Jag tror att budskapet gick fram.


Have a nice day!

/Kastrullhäxan   som bjuder på en bild på hästen och sambon

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards