Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Kastrullhäxan - 31 januari 2011 15:07

Jag kunde inte somna i natt. Jag låg bara och vred och vände mig. Jag läste ut boken jag påbörjat och jag försökte släcka lampan och bara blunda. Men nopp... Kroppen ville inte.

Tillslut gav jag upp och klev upp i stället.

Vid femtiden i morse bäddade jag ner mig på soffan framför Animal Planet och ÄNTLIGEN somnade jag!


Jag longerade min gula kompis en liten stund igår. Jag visade sambon hur man gör och så fick han agera lite fotograf. Lagom tills hästen gick som bäst så orkade han dock inte fotografera något mer så ni får nöja er med två halvdanna bilder där hästen inte är så inspänd än.


Jag gillar egentligen inte en massa inspänningar och hjälptyglar, och jag har verkligen velat fram och tillbaka över vilken sorts inspänning jag ska ha på Jum-Jum. Att han behöver spännas in under longering har jag förstått eftersom han annars blir fruktansvärt lång och bara luffar fram (utom i galoppen då han blir lite knasig och far iväg ibland)

Jag valde tillslut en vanlig enkel gummisnodd/halsförlängare.

Jum-Jum är väldigt lätt i munnen och behöver inte dras ihop utan den fungerar mest som ett stöd. Den är enkel att sätta dit och reglera.

Dock behöver man ju verkligen tänka sig för, precis som med alla andra hjälptyglar. Det är inte meningen att man ska dra ihop hästen på något sätt, och det är viktigt att man verkligen kollar av att hjälptygeln/inspänningen faktiskt ger efter när hästen gör rätt. Lite förrädiskt är det kanske med en elastisk snodd då...


Nåja, många kommer inte att hålla med mig, det vet jag.


Jag har förresten lärt honom gå i passgång. Jag har nämligen hört att pass går fortare än trav, så det här är gångarten vi ska satsa på! Att inte fler människor som vill ut i skogen och springa skiten ur hästarna har kommit på detta!

Skitenkelt att lära in!  

och ja, jag är ironisk!

/Kastrullhäxan       

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards