Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Alla inlägg den 22 januari 2009

Av Kastrullhäxan - 22 januari 2009 19:26

Idag har vi varit till stallet.

Jag red Limpan och sambon Brandy, men Brandy bråkade så med sambon (blev stark, taktade, drog tyglarna ur händerna på honom osv) så till slut orkade jag inte se eländet mer utan bytte häst med sambon.


Först vägrade Brandy stå still när jag skulle sitta upp så tillslut blev jag vred på honom, vände honom tvärt tog tag i honom o ryade till att han skulle stå med alla fyra stilla på marken. Då gick det bra.


Sen började han dra mig i handen och då blev jag ännu mer irriterad. Om det vore så att jag satt och höll honom eller drog i honom eller något, men det gör jag inte. Han kan gå och dra sådär i tyglarna även om jag håller bara en dm från tygeländan. Han ska ha HELA tygeln tycker han. Jag gissar på att det är något som han lärt sig under sin tid som ridskolehäst. "Jaha, då har vi saktat av, det betyder lång tygel"

Men inte idag med mig på ryggen, tygeln blv omedelbart kort och såfick han gå skänkelvikningar a la grand prix! Tre gånger drog han i tygeln och sedan kunde jag släppa iväg den lite utan att han började dra mig i handen.


Sedan var det bara hem och vända och ut till Valbo ridsport. Där köpte jag ett par nya tyglar för 100kr som jag ska ha till mitt bruna träns och sambon fick ta måtten för sina ridstövlar som han ska köpa. Dock verkar sambon ha väldigt speciella mått så han får nog specialbeställa sina stövlar. Men det är det värt om han kommer att trivas med dem.


Väl hemma gjorde jag lite mat till sambon (jag åt snabbmat på vägen) som han fort som bara den kastade i sig här hemma. Medan han diskade och duschade så gick jag ner och öppnade garaget och upptäckte att vi glömt låsa 900an i natt, tur att den stått inlåst i garaget i alla fall.

Mekanikern kom och drivremmen på 900an var klar på ingen tid alls.

Jag fick äran att backa ut den gamla skrotbilen (jag kan nätt och jämnt köra den, helknasig bil). Jag parkerade intill 9-5an, klev ut, halkade och slog givetvis upp förardörren på 900an mot passagerardörren på 9-5an. *mutter* Ja, jag kunde i alla fall inte se några märken.


In med 9-5an i garaget, sidospegeln tog i lite. Jag kan inte fatta att jag alltid, alltid är lite för tajt emot på förarsidan. Men ja... Spegeln är ju ingen fara sådär, de viker sig ju (när man kör in alltså... Inte när man backar ut!)

Mekanikern kollade kamkedjan, ingen fara med den än, men vi ska vara vaksamma på om det börjar rassla i motorn, i så fall ska vi byta kedjan direkt.

Sedan hittade han ett oljaläckage, så det fixade han till. Han hittade nämligen ett stopp och nu var det inte jätteilla än (ett oljestopp är ju givetvisaldrig bra) men om inte oljan kan gå runt så skär ju bilen ihop tillslut.

Det är som människokroppen -blodet måste gå runt!


Nu står i af 900an på parkeringen och fungerar. Och min älskade 9-5a står i garaget och mår som en prins!


Hoppas att bägge fungerar nu, en film på Brandy o sambon när de hoppar och en bild på Limpan i westernträns.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards