Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 20 januari 2012

Fredag kväll och jag är trött

Av Kastrullhäxan - 20 januari 2012 21:30

Nu är fredagskvällen här och jag tror att sambon satt i sig en hel påse popcorn själv. Jag var dock duktig och drack en kopp te istället.


Idag har varit en lite halvtuff dag. Först har jag haft ganska ont i bäckenet, antagligen efter gårdagens ridning. Men det är värt det kan jag lova! Det verkar dock som om jag får planera min ridning efter mina ledighetsdagar så att jag inte har jätteont när jag ska jobba.


Var ju på ultraljud på förmiddagen. Allt såg ok ut så vi åkte hem en stund, för att sedan åka tillbaka igen på eftermiddagen och hämta maskinen som ska mäta mitt blodtryck under 24 timmar. Fick instruktioner och hjälp att fästa maskinen. Så nu har jag en sån där "manschett" (eller vad de kallas) runt armen. Från den går det en gummislang upp runt nacken och sedan ner över magen ner till maskinen som sitter i ett bälte runt midjan.

Den mäter blodtrycket en gång var 20e minut. (Fast den har betett sig lite konstigt. Vid ett tillfälle måste den ha missat en gång för det tog jättelång tid innan den mätte och sedna mätte den med väldigt kort intervall istället två gånger på rad)


Därefter var det bara in en sväng på Max, moffa i sig en hamburgare och sedan hem och byta om (det var ett helt projekt med den här dumma maskinen fäst vid kroppen!) innan vi begav oss mot stallet.

För en gångs skull fick jag träffa min gling i dagsljus. När vi kom såg jag att Allram stod inne i vindskyddet och Jum-Jum stod utanför och busade med honom. Kul att se att de kan vara riktiga kompisar också!
Jag hann inte mer än runt stallet så kom tåget farande och då såg jag hur alla tre hästarna kom i full galopp genom hagen. De är ju inte alls rädda för tåget egentligen utan hade det nog mest bara som ursäkt för att ta en busgalopp genom hagen.
Men så fick de syn på att jag studerade dem. Då stannade de genast precis som om "Vi har minsann inte gjort nåt!"

Haha, vilka tokar! För mig får de busa precis hur mycket de vill så länge det är på busnivå och ingen kommer till skada.


Efter att ha fixat stallet tog vi in den gule (och vilken jättepuss jag fick av honom när jag gick fram. En jätteblöt snöpuss mitt på kinden) och min kära medryttare fick greja till stor del själv med den utrustning som ska på innan transportering av häst. Hon fick också lasta honom.
Jag vill ju att hon ska känna sig delaktig i honom, hela vägen liksom. Och hon har ju ett intresse som ligger utanför själva ridningen och det tycker jag är viktigt att förvalta! För jag behöver ju hjälp med andra saker än enbart motion av den lille gule. Som det är just nu för tillfället så kan jag kratsa hovarna på en häst -om jag vill spendera resten av dagen gående ihopvikt på mitten.

Jum-Jum skötte sig bra, och vi tog oss hela vägen till Lervik där vi lastade ur och Jum-Jum blev så glad när han fick syn på de andra hästarna som han skulle träna tillsammans med.

De satt upp inne i ridhuset och skrittade fram. Jum-Jum var en av de minsta i gruppen men skrittade på bra och hade inga problem att hänga med de andra.
Men varje gång de skrittade förbi spegeln saktade han ner, kikade på sig själv under lugg och gnäggade... Är det inte typiskt honom?

Jag tyckte att hela lektionen såg väldigt trevlig ut och trots att Jum-Jum var lite "på" så såg det avslappnat ut och han höll sig i skinner NÄSTAN hela tiden (han var ju tvungen att busa lite en gång i alla fall)
Kine, som höll lektionen, sa att han såg trevlig ut och att han är välkommen tillbaka att vara med på fler lektioner i framtiden. Såna ord värmer i en hästägares hjärta ska ni veta!


Insåg sen att det är dags att städa i stallskåpen igen. Jag fattar inte var jag får alla saker ifrån! Jag har ju en hel garderob som är full med nästan enbart schabrak och paddar till westernsadeln. Där ska jag rensa lite och flytta upp en del saker till loftet istället.
Även på loftet behöver det städas. Ikväll släpade jag ner ett litet tjockaretäcke åt Mulle, så fick Jum-Jum låna det med fleecefoder i av Mulle så länge. Givetvis råkade jag slå omkull en hink med grejer i så numera ser det ut som hej kom och hjälp mig där uppe... Vi får väl se om jag orkar ta tag i det under morgondagen eller söndagen.


I morgon förmiddag ska en stallkompis låna Jum-Jum för en uteritt tillsammans med en tjej som ska hjälpa henne med hennes häst. Vi sa att hon fick låna vilken hon ville, och att det var helt OK att ta Mulle. Men nja... Fick hon välja själv så tog hon helst Jum-Jum. På eftermiddagen kommer goda vänner till oss tillsammans med sina barn och vill rida lite. Men jag tror nog att Jum-Jum orkar med dem en stund också.

Så såhär rent spontant så känns det inte som om det går någon nöd på Jum-Jum vad gäller motion! Han får nog så det räcker just nu.


Ja, så har min fredag sett ut. Nu återstår det bara att lösa hur jag ska kunna sova med blodtrycksmätaren på armen/i sängen i natt, samt fylla i pappret som jag fick med när jag hämtade maskinen.


/Kastrullhäxan  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards