Matlagningen i blodet och hästarna i hjärtat

Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

Pälssättning och b-vitamin

Av Kastrullhäxan - 3 mars 2012 09:39

Det är faktiskt ganska intressant hur många som anvnder b-vitamin till sina hästar nu när det är pälssättning/pälsfällning på gång.


Hästar skapar sitt eget b-vitamin och man har aldrig lyckats hitta en häst med b-vitaminbrist. Detta trots att man försökt utfodra dem för att de ska få det. (För övrigt är det ingen idé att ge dem c-vitamin heller då de tydligen inte kan ta upp det i tarmen).

Myten om att b-vitamin är bra vid pålssättning lever kvar sedan läääääänge då man började ge foderjäst på vårkanten. Hästarna fick en jättefin päls och man dro genast slutsatsen att det var pga jästens b-vitamininnehåll. Det man missade var att jästen är väldigt rik på protein också!


Så det hästen behöver nu när pälsen börjat falla av är protein!
Om man tänker efter när det tex gäller allergier, så det en allergisk person reagerar på är just olika proteiner!
En pälsdjursallergiker reagerar ju på djurets päls (därför räcker det ibland med att det sitter päls kvar på gardinerna fast djuret flyttat för flera veckor sen) och det finns en misstanke om att katter är mer allergena (=mer allergiframkallande) eftersom de slickar sig i pälsen (=tillför mer proteiner).
Det är också därför som en person kan vara superallergisk mot tex katt men inte reagerar lika starkt på andra pälddjur, deras proteiner är inte exakt likadana!

Nåja, det där var ett litet sidospår.


Så ni som ger b-vitamin nu kan börja fundera på om ni blivit lurade av fodertillverkarna. Det allra mesta rinner bara rakt igenom och ni slänger pengarna i sjön.
Har ni en häst som har jättejobbigt med sin pälssättning så tillför lite extra protein istället. Protein är ju kroppens byggstenar!

Och om ni har en häst som plötsligt inte fäller sin päls alls så börja fundera på om hästen faktiskt är frisk.
Något som tyvärr inte är helt ovanligt är Cushings syndrom. En metabolisk sjukdom som drabbar främst äldre hästar.
Här kan man läsa ett litet inlägg om det: http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-veterinar/ulrika_lagerquist/vad-ar-egentligen-cushings-sjukdom.htm


Det är givetvis jätteviktigt att man kolla upp sånt här och inte bara tillför saker "på känn". Hästarna kan ju tyvärr inte tala om för oss vad som är fel.

Här är en artikel om just b-vitamin och pälssättning.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/palsfallning-och-palssattning-behover-hasten-extra.htm

Och ni som funderar över varför jag, som lekman, kanske inte säger exakt samma sak som er veterinär:
Veterinärutbildningen är 4-5 år (eller har i alla fall varit) varav de läser foder i ungefär en vecka. TYVÄRR har de inte alltid hela foderkunskapsbanken som så väl kan behövas. Ett bra råd till er som är fundersamma är att ni ska vända er till foderrådgivare på SLU. De jobbar med såna här saker hela dagarna och forskar hela tiden på nya rön och möjligheter.

/Kastrullhäxan  

 
 
Ingen bild

Frida

3 mars 2012 16:24

Fast de flesta veterinärer kan nog trots allt det där med att B-vitamin är en myt, åtminstone om man hängt med på NÅGONTING och har ett visst intresse =). Dock finns det situationer där man inte helt kan bortse från B-vitaminens EVENTUELLA verkan, ex. som tarmmotorisk stimulans och vid extrem muskeluttröttning. Då pratar man ju dock av doser som i princip chockar kroppen och inget litet tillskott dagligen. Finns hästar som får ont i huden på hösten när de sätter päls och som svarar på både foderjäst och b-vitamin, så där kan man tänka sig att den har någon form av effekt, fråga mig dock inte varför....

 
Ingen bild

Frida

3 mars 2012 16:26

O så är den minst 5.5 år vår utbildning, bara som en parentes. Vet inte hur mkt foder de läser i Sverige, men jag läste en termin. Dock brukar jag alltid rådgöra med agronomer när jag är i tvivel =)....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kastrullhäxan - 5 april 2014 22:14

I morse väckte sambon mig 04.30.Sådana mornar undrar man varför man har häst egentligen...Men jag lyckades ta mig ur sängen, krypa i kläderna och få en smörgås i magen.Sambon fixade Julie (gissa om hon var trött!) och 05.20 hämtade vi upp C för vidar...

Av Kastrullhäxan - 4 april 2014 21:33

De senaste dagarna har jag känt att jag balanserar lite grann när det gäller mitt humör.Jag kämpar fortfarande mycket med mig själv. Framförallt den där lilla detaljen att en åsikt om någon som jag har gjort faktiskt inte speglar vad personen som utt...

Av Kastrullhäxan - 3 april 2014 20:36


      En hund som jag hade hand om och som jag saknar otroligt mycket.Även om  hon hade sina sämre sidor så vet jag att jag aldrig får en sån hund igen.Lisa Katinka Johansson.Jag saknar dig hjärtat.  /Kastrullhäxan ...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:53


För bara en liten stund sedan kom jag på att det är 5 år sedan jag var till Fjugesta och hämtade Jum-Jum.Då visste jag fortfarande inte att han en dag skulle bli min alldeles egna eller att vi skulle starta ett SM tillsammans, eller att jag skulle ly...

Av Kastrullhäxan - 2 april 2014 19:41


Eftersom Vickan var här nyligen så fick jag rota ordentligt i arkivet för att hitta en bild på mig OCH en vän.Jag har en förmåga att bara hamna på bild när jag sitter till häst av någon anledning. Jag hittade i alla fall denna:   En bild som är sna...

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards